
I n v e s t i g a t i o n s ABA^Update

in common between Scientologists and 
Nazism.

In the course of that interview, the 
compere indicated his agreement with a 
number of the statements of and views of 
the interviewee and the general tenor of 
the whole program appeared to endorse 
the message conveyed by the interviewee. 
No opportunity was given for the Church 
of Scientology to represent its views on 
that program on that occasion or other­
wise prior to the public demonstration 
against it outside its own premises.

In the 17 September 1995 edition o f ‘The 
Liar’s Club’, the compere followed up the 
announcement of the demonstration and 
the interview with the interviewee with a 
statement that indicated clearly he did not 
believe the Church of Scientology was 
entitled to airtime on the program to 
represent its viewpoint about the demon­
stration and the interviewee’s remarks on 
3 September 1995.

Apparently as a result of complaints to 
the licensee by the Church of Scientology 
after the 3 September and 17 September 
programs, the compere interviewed both 
the interviewee and a spokesperson from 
the Church of Scientology. In doing so he 
allowed the Church of Scientology the 
opportunity to represent a significant view­
point about the interviewee’s criticism 
within reasonable proximity to the pro­
gram on which that criticism was voiced 
(3 September).

D ecision  a n d  a c tio n
The ABA found that ‘The Liar’s Club’ 
program on 3 September 1995 breached 
Radio Program Standard 3(b) in respect 
of its coverage of a discussion about the 
Church of Scientology and its members.

The ABA did not find that the com­
ments of the interviewee on the 3 Septem­
ber program breached RPS 3(b). How­
ever, the ABA considered that, rather than 
permitting any representation of the 
Church’s view, the compere converted 
the interviewee’s views from being ones 
which stood alone to ones which had the 
licensee’s apparent support and confir­
mation through the words of the program 
compere. This presentation gave the com­
ments a strength which assumed the 
character of gratuitous vilification on the 
basis of religion.

The ABA is of the view that a program 
can gratuitously vilify a group through the 
mere conduct of a presenter which by 
implication reinforces vilifying statements 
made by the interviewee. The ABA is of 
the view that broadcasters and presenters 
should generally exercise great care in the 
treatment of material to be broadcast 
which is critical of any religion. This does 
not mean that the ABA considers that 
broadcasters cannot deal with controver­
sial subjects or ones that may be sensitive 
to certain groups in the community. It 
does not mean broadcasters cannot inter­
view persons who hold strong, if not 
extreme, views about matters of public 
interest or about certain groups in the 
community.

It does mean, however, that broadcast­
ers need to ensure that in giving effect to 
freedom of speech they also exercise the 
care and integrity this freedom implies.

The ABA also found that Triple R Broad­
casters Limited, the licensee of 3RRR 
Melbourne, had breached the conditions 
of the licence set out in Clause 5(2) and (3) 
of Part 2 of Schedule 2 of the Broadcast­
ing Services Act 1992 by not retaining a 
copy of The Liar’s Club’ program on 24 
September 1995.

The Station Manager of 3RRR advised 
the ABA that ‘the station’s logging system 
malfunctioned at that time (being rather 
ancient equipment) resulting in the tape 
twisting and therefore not recording.’

The station was asked to comment on 
the ABA’s draft report before finalising 
the decision. The Station Manager ad­
vised that arrangements had been made 
to ensure that a back up logging system 
had been implemented until such time as 
3RRR’s equipment could be upgraded. 
The Station Manager also obtained and 
provided comments from the program’s 
compere.

In providing the report on the final 
decision to 3RRR, the ABA asked the 
station management to comment on pro­
posed actions as a result of the breaches. 
In addition to the action taken to establish 
a back up logging system, the Station 
Manager advised that the broadcasters 
had been suspended for four weeks.

The ABA was also advised that the 
Program Committee had decided not to 
continue the program, which had been

under an internal review as part of 3RRR’s 
regular review of its program format, 
in the new program format.

In view of these steps and the fact 
that:
• this was the first occasion in which 
the licensee had been found in breach 
of these provisions;
• this is the first time the ABA had 
found a breach of RPS 3(b) in the 
context of religious vilification so that 
the licensee did not have the benefit 
of the ABA’s reasoning; and
• the licensee appears to have under­
stood the seriousness of the breach; 
the ABA decided not to take any further 
action in relation to the breach.

| '! _ s " , - 5'

lilS  p ifltlit |i3| I t i t l l l l
r? v, ' " -2 '„  , c  „- ip

The ABA received a com plaint 
regarding a segment of ‘Eyewitness 
News’ broadcast by ADS 10 Adelaide.

The complainant alleged that the seg­
ment, regarding the removal of alu­
minium sulphate from drinking water 
using a carbon filtration appliance, con­
tained incorrect and inaccurate infor­
mation.

The complainant also alleged that the 
station had not followed correct com­
plaints handling procedures in dealing 
with his complaint.

Section 4.3.1 of the Commercial Tel­
evision Industry Code of Practice states 
that when broadcasting news and cur­
rent affairs programs licensees:

4 . 3 . 1  m u s t  p r e s e n t  f a c t u a l  m a t e r i a l  a c c u ­

r a t e l y  a n d  r e p r e s e n t  v i e w p o i n t s  f a ir ly , h a v ­

in g  r e g a r d  t o  t h e  c i r c u m s t a n c e s  a t  t h e  t im e  

o f  p r e p a r i n g  a n d  b r o a d c a s t i n g  t h e  p r o ­

g r a m ;

Sections 7.8 and 7.9 of the code are 
intended to ensure prompt written re­
sponses to written complaints. Section 
7.8 of the code states:

18



I n v e s t i g a t i o n s

W h e r e  a  v i e w e r  c o m p l a i n s  in  w r i t in g  o f  

m a t e r i a l  w i t h i n  th i r ty  d a y s  o f  its  b r o a d c a s t ,  

t h e  l i c e n s e e  m u s t  s e e k  to  p r o v i d e  a  s u b ­

s t a n t i v e  w r i t t e n  r e s p o n s e  w ith in  t e n  w o r k ­

in g  d a y s .  T h e  r e s p o n s e  w ill  a l s o  a d v i s e  t h e  

c o m p l a i n a n t  t h a t  h e  o r  s h e  m a y  r e f e r  t h e  

m a t t e r  t o  t h e  A u s t r a l ia n  B r o a d c a s t i n g  A u ­

t h o r i ty  if  n o t  s a t i s f i e d  w i th  t h e  l i c e n s e e ’s 

r e s p o n s e .
*

Section 7.9 of the code states:
W h e n  a  l i c e n s e e  c a n n o t  p r o v i d e  a  s u b ­

s t a n t i v e  w r i t t e n  r e s p o n s e  w i th in  t e n  w o r k ­

in g  d a y s ,  t h e  l i c e n s e e  w ill  u n d e r t a k e  in  

w r i t in g  t o  p r o v i d e  a  s u b s t a n t i v e  r e p l y  

w ith in  a  f u r t h e r  2 0  w o r k i n g  d a y s .

The news report came about as a 
result of a warning made to state gov­
ernments by a federally funded re­
search group concerning the possibility 
of a link between the consumption of 
aluminium sulphate (which is added to 
Adelaide tap water in order to make it 
drinkable) and Alzheimers’ Disease. The 
segment ended with a statement by the 
reporter that research carried out in the 
United States had proven that a particu­
lar brand of filtering system could 
cheaply remove the aluminium sulphate 
from Adelaide tap water. Whilst this 
statement was being made the reporter 
was seen leafing through voluminous 
documentation, there were also several 
close up shots of certificates and test 
result sheets from the United States.

The report also featured an interview 
with a representative from the company 
whose filtering system was featured in 
the segment.

To assist the ABA in its assessment of 
the segment’s compliance with the code 
a copy of the scientific reports and test 
results shown during the segment was 
obtained from ADS 10.

Of the sixty-odd pages of documenta­
tion provided to the ABA only one page 
mentioned tests carried out for alu­
minium sulphate removal and this page 
was not one of those which was fea­
tured in close up during the segment. 
Furthermore, another section of the 
documentation clearly stated, ‘Labora­
tory test results can and do vary de­
pending on the water tested and the 
laboratory used’.

Correspondence from the Trade Prac­
tices Commission also revealed that

claims relating to the removal of alu­
minium sulphate by filtration could not 
be made with any certainty on a broad 
basis.

D e c is io n  a n d  a c t i o n
For these reasons the ABA decided that 
the reporter’s claim that research carried 
out in the United States had proven that 
a particular brand of filtering system 
could cheaply remove the aluminium 
sulphate from Adelaide tap water was 
not an accurate presentation of factual 
material and therefore a breach of 
section 4.3-1 of the code.

The ABA also found that, as ADS 10 
had neither responded in writing to the 
written complaint nor advised the com­
plainant of his right to refer the matter to 
the ABA, the station’s complaints han­
dling procedures had in this instance 
breached sections 7.8 and 7.9 of the 
code.

The ABA decided not to take any 
further action due to the fact that in 
November 1995 The Ten Group Ltd 
became the new controller of the li­
cense of ADS 10. Subsequently certain 
measures were put into place at ADS 10 
to ensure as far as possible that the 
requirements of the Code would in 
future be observed, particularly in rela­
tion to news items and complaints han­
dling procedures.

In relation to the news item broadcast 
by ADS 10 which was the subject of the 
complaint, the Ten network informed 
the ABA that firm instructions had been 
issued to the news department at 
ADS 10 that in the event of any further 
news items going to air of a nature 
similar to the one which was the subject 
of the complaint, a more balanced ap­
proach must be adopted to ensure com­
pliance with the code.

A r e  y o u  i n t e r e s t e d  i n  

t e l e v i s i o n  e n d  r a d i o ?
Then ge t in C ontact with the 

National Transmission Agency (NTA)

Contact is the 
NTA’s magazine!

It’ll tellyou what's happening 
with our Australia-wide 
network, put you across new 
technology, spotlight new or 
changed transmissions and 
keep you in touch with the 
NTA and its doings.

It’s FREE and you can get it every three months, 
just ask to be put on xhc ConU tct mailingiist — 

telephone the NTA on (0 6 ) 256 8000 or 
fax us on (0 6 ) 256 8009 or 

e-mail through the net to nrecepti@dca.gov.an

The NTA provides, operates and maintains the Common­
wealth Government’s network of broadcasting transmission 
facilities —  one of the largest in the world and used by both 
national and commercial broadcasters to deliver their pro­
grams across Australia.

National Transmission Agency
PO Box 2154, Canberra ACT 2601

M a y  1996 19

mailto:nrecepti@dca.gov.an



