
14 AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, MAY 1998

PRESS COUNCIL ADJUDICATIONS

ADJUDICATION NO. 957

The Australian Press Council finds that 
the Newcastle Herald's treatment of 
Prime Minister John Howard's holiday 
at the nearby Hawks Nest resort did not 
breach its principles.
However, the Council does not endorse 
the newspaper's approach and believes 
the coverage verged on the irresponsible 
and on an unnecessary invasion of privacy.
Several readers complained to the Council, 
and many more to the newspaper itself, 
about the Herald's 7 January 1998 page 
one "Dear John" letter to the PM in which 
the newspaper criticised Mr Howard for 
his failure to visit Newcastle immediately 
after BHP last year announced plans to 
close its main Newcastle steel mill.
The page one article announced the 
newspaper was delivering a letter, printed 
inside the paper, to the PM and invited 
the readers "to pay him a visit too", and 
was accompanied by a map of the Hawks 
Nest township and directions on how to 
find the PM.
In part, the article read: "Take a few beers 
and a bag of prawns, by all means. Let's 
be polite about it. But let's tell the Prime 
Minister that it just isn't good enough for 
him to duck for cover when we need him 
most and then rub salt into the wound by 
lounging on our doorstep when the fuss 
blows over."
Though there were other grounds for the 
numerous complaints, it was these words, 
together with the directions to find the 
PM, which inspired the most angry 
responses, to both the Press Council and 
the newspaper.
The most common criticism is that the 
newspaper was not giving the PM a "fair 
go" and was invading his privacy by 
urging readers to disrupt his holidays. 
The Council notes, however, that the PM 
had offered photo opportunities to the 
media during the stay.
One complainant said "This disgraceful 
piece of journalism encourages the beer 
swilling, prawn eating element of the 
community" to disrupt the PM's rest, an 
elitist reference the Press Council does 
not read into the newspaper's coverage 
and which the Council rejects.
The argum ent, put by another 
com plainant, that the articles were 
offensive because they w ere "an  
incitement to citizens to take action which 
is likely to lead to a breach of peace or to 
commit criminal offences" (under the

Crimes Act) is also rejected by the Press 
Council.
The Newcastle Herald printed responses 
from Mr Howard and various public figures, 
including many politically opposed to him, 
strongly criticising the newspaper. It printed 
dozens of letters which vigorously attacked 
the newspaper. On this score, the Newcastle 
Herald observed its obligation to provide 
balance.
In the eyes of some of the complainants and 
some of the newspaper's readers, the 
coverage was tasteless, to others it was 
childish, nevertheless public political figures 
are open to scrutiny, whether on holiday or 
not.

ADJUDICATION NO. 958

The Press Council has dism issed a 
complaint concerning an article entitled 
"P.M.'s other lodge" published in the Sun- 
Herald on 28 December 1997.
Under that heading there were pictures and 
a story about the Prime Minister's holiday 
arrangements, including tongue-in-cheek 
remarks made by a local ALP personality 
that the PM might be a target for violence.
Douglas Young complained that the article 
was "inbad taste and offensive" and further 
that it amounted to "an incitement to citizens 
to take action which was likely to lead to a 
breach of the peace or to commit criminal 
offences".
He wrote a brief letter to the editor of the 
Sun-Herald in which he strongly criticised 
the standard of journalism. That letter was 
not published.
The Sun-Herald did publish other letters 
critical of the article in its editions of 4 and 11 
January 1998 and says that Mr Young's letter 
was not selected.
The A ustralian Press Council has 
consistently ruled that where a number of 
letters express a similar view, an editor is 
entitled to publish a representative sample. 
It does so in this case.
On the issue of "bad taste", the Council 
recognises that opinions will often differ. In 
this case, viewed objectively, it finds that the 
article was not so repugnant as to be 
extremely offensive to the general readership 
of the newspaper.

ADJUDICATION NO. 959

The Press Council wishes again to draw 
attention to the need for care in reporting 
statistics and extreme care in trying to 
interpret them. "Lies, damn lies and 
statistics" rings all too true.
It makes these comments in upholding 
parts of a complaint against The Daily 
Telegraph, Sydney, over a 3 December 
1997 report on the use of now-banned 
guns in murders in Australia.
The Press Council finds that the report 
and headlines were misleading and the 
newspaper made insufficient effort to 
correct an error when it was drawn to its 
attention.
The paper agrees that it confused aspects 
of statistics reported to the Federal 
Parliament by the Australian Institute of 
Criminology. The Institute figures are 
hard to interpret, and even harder to 
sum m arise, since som e refer to 
"homicides", and some to "homicide 
incidents" (in which there may have been 
more than one homicide) and "homicide" 
itself is meant to include m urder, 
manslaughter, and killings involving 
mental instability.
The introduction to the Telegraph story 
accurately stated that the statistics showed 
that "Nearly half the gun murders in the 
past seven years involved firearms now 
prohibited or restricted". However the 
statistics also show, on careful reading, 
that only 10 per cent of all homicides 
(involving all weapons, including knives, 
other weapons and bare hands) were 
caused by now-banned firearms.
The main headline: "Banned guns big 
killers" was thus misleading, and the 
secondary headline, "50pc of murder 
weapons now illegal" was wrong; it 
should have read "gun-murder weapons ".
Later the story went on to say incorrectly 
that an Institute study had shown that "46 
per cent of the more than 2200 murders 
com m itted betw een 1989 and 1996 
involved weapons now prohibited or 
restricted". In fact, the total of "homicide 
incidents" given in the study was 2226; 
only 21 per cent of those involved firearms 
of all types; and guns now prohibited or 
restricted were involved in about 46 per 
cent of that 21 per cent.
Any reader who followed the figures given 
by the paper would assume that in the 
period about 1020 murders involved now- 
banned guns, whereas the real figure, 
according to the study's percentages, was 
215 "incidents".


