unications

A Monthly Round-Up of Media and Communications
Issue 85 ° February 1993

)|

it

%

Politicians, Power
and The Media

What is to stop existing subscriber services using other technologies (e.g. AAP’s MDS
services) switching to an entertainment-based pay TV service immediately and getting a
head start on everyone else?

’ Communications Update, June 1992

[T]echnology already in use or soon to be available could make the dragged-out debate
about who will control satellite-delivered pay television, the extent of the ABC’s participa-
tion and other such burning issues, academic.

MDS (multipoint distribution services)is a case in point, with a total of between 16 and
19 channels available in major cities and regional centres. ......

Under the new broadcasting arrangements there is nothing to stop Broadcom - or any
other current MDS licensees - obtaining a subscription broadcasting licence ‘over the
counter’.

Communications Update, November 1992

At the time the pay TV legislation passed through the Parliament the Government and the
broadcasting industry did not consider MDS had the potential to be a primary means of
delivery for the medium.

Communications Minister Collins, media release, 28 January 1993

Asanotheryearbegan, Australia was treated to what appeared to be the
latest case of ‘pre-emptive buckle’ in media matters when the Govern-
ment made a dramatic last-minute switch on its ‘policy’ for the intro-
duction of pay television.

On 28 January, Communications Minister Bob Collins announced that the
Government would amend the Broadcasting Services Act ‘to protect the integrity
of the proposed national pay television system’ by barring the allocation of
broadcast pay TV licences using MDS (microwave) technology.

The stated rationale for this astonishing move was that MDS technology was
inferior to satellite as a delivery system, and that the Government had always
envisaged that MDS would be a secondary pay TV provider, not the main one.

This despite the Government’s previous insistence that its vaunted new
broadcasting legislation was technology neutral, and the fact that for several
years current MDS operators like AAP have been pointing out the potential of
the technology to get pay TV up and running quickly. In Sydney last February

Continued on page 2 ...

INTHIS ISSUE

Who Owns What

This issue of Communications Update
contains our fourth annual roundup of
Australian media ownership, compiled
and researched in the Melbourne office
of the CLC.

With the demise of the ABT, and the
limited capacity of its successorto coliect
and publish media ownership informa-
tion, CU’s annual update will increasingly
be an essential resource foranyone inter-
ested in the Australian media scene.

During 1992 there were none of the
violent upheavals in media ownership
whichcharacterisedthe end of the 1980s.
Some loose ends from that era were tied
up during the year, notably in new owner-
ship arrangements for the debt-laden
Seven and Ten Networks.

The recent advent of the Broadcasting
Services Bill, with its emphasis on encour-
aging a range of new services, means that
future issues of the ownership update are
likely to include new categories of media
operators, involved in areas like radio and
television narrowcasting and satellite pay
television. The Government’s startling
changes of direction in policy for new
services, most recently on the delivery of
pay TV, still leave open however the ques-
tion of how soon Australian audiences will
be offered a wider range of genuine alter-
natives to existing services.

In this first issue of 1993, CU has
called on a number of different writers to
provide an overview of some of the key
events of the past year, and to reflect on
some ofthe importantissues inthe maga-
zine's main areas of concern: broadcast-
ing regulation, radio, print media, telecom-
munications and the productionindustry.Qd

ISSN 0815-1210 Registered by Australia Post

Publication No NBG9368




... Continued f;'om page 1

a whole seminar was devoted to other
possible pay TV technologies (see re-
portin CU 75), and the suggestion that
MDS could be the first service pro-
vider off the mark should have been
clear to everyone, including the
DOTAC representatives present.

Media commentators were not slow
to pick up on the inference from the
Government’s change of heart that it
had responded to pressure from its
‘media mates’ (the accepted euphe-
mism for Kerry Packer and/or Rupert
Murdoch) who had not had the fore-
sight shown by Steve Cosser’s Australis
Media inbuying up MDS licences. Un-
der this interpretation, the mates had
woken up to the fact that either they
were going to have to do a deal with
Cosser - and Cosser, sitting in the box
seat, did not appear too interested - or
they were going to have to bring out
their lobbying power in Canberra.
Many felt that the latter course of
action prevailed.

The timing of the announcement -
on the very day that the tenders for
remaining MDS licences were to close
- was, to say the least, suspect. Its
contents suggested either breathtak-
ing cynicism or mind-boggling incom-
petence on the part of a Government
which has devoted so much of its own
and DOTAC’s time to the technologi-
cal and regulatory issues associated
with pay TV.

What’s more, there are grounds for
believing that the Minister has no
power under the Act to direct the ABA
not to issue pay TV licences using
MDS, as he has done, and this is to be
tested in the courts by aspiring MDS
operators.

CU Comment:
History Repeating
Itself?

The main media in Australia have
traditionally been owned by a small
number of commercialinterests which
thereby gained a virtual stranglehold
on sources of news and information.

The ownership of Australian media
was widely regarded as the most highly
concentrated and vertically integrated
in the world. While cross-media own-
ership has diminished after changes
to government policy in the 1980s,
between them two individual owners -
Rupert Murdoch and Kerry Packer -
continue to dominate Australia’s print
and electronic media.

Media proprietorshavehistorically
been treated with considerable defer-
ence by Australian politicians. Exam-
ples of Australian politicians doingthe
bidding - or, more subtly, divining the
will - of their media masters are le-
gion, and are well documented in books
like Paul Chadwick’s Media Mates and
David Bowman’s The Captive Press.
An example was when the Menzies
Government in the 1950s, having de-
cided to favour the establishment of
both public and private television sta-
tions, then permitted existing media
proprietors to obtain television li-
cences. The long-term effects of thisin
terms of program diversity and infor-
mation sources on Australian televi-
sion have been incalculable.

For their part, media proprietors
have been only too ready to exploit the
willingness of politicians to be
duchessed by men they perceive as
rich and famous as well as powerful.
William Shawcross’s recent biography
of Murdoch provides testimony to
Murdoch’s capacity to charm and cap-
tivate politicians, to make them feel
they are in the big league and convince
them that, by concurring with his
wishes, they have the opportunity to
make press or broadcasting history.

Remember Malcolm Fraser’s
amendments to the ownership provi-
sions of the Broadcasting Act, which
were so universally perceived as serv-
ing the interests of Murdoch that they
were known as the ‘Murdoch amend-
ments’? Who can forget the image of
the long line of Commonwealth cars
carrying Labor Ministers arriving at a
function held by Rupert Murdoch? Or
of Paul Keating spending New Year on
Alan Bond’s yacht at the America’s
Cup races in Fremantle? Or of Bob
Hawke proclaiming that Kerry Packer
was a great Australian and that he
was proud to call him a friend?

Regrettably, the perception that
Governments do favours for media
magnates is so integral to the Austral-
ian political landscape that the gen-
eral publicrarely gets indignant. This
is no doubt due in part to the fact that
the issues in question are often unfa-
miliar and involve complex techno-
logical questions; though the public
response tothe proposed sale of Fairfax
to foreign interests in 1991 shows that
people will revolt when they are fully
aware of the implications.

Along with their traditional eager-
ness to appear on intimate terms with
media magnates, politicians also ap-
pear to have an unshakeable belief in
the power of the media - particularly
the power of television, as evidenced
among other things by their willing-
ness to spend enormous amounts on
election advertising, despite the pau-
city of reliable evidence that voters are
influenced by it. The extent of the
influence of print media on elector
behaviour is even more dubious, yet it
is an article of political faith in Aus-
tralia that the Fairfaxes and Frank
Packer kept the Coalition in power
through the 1950s and 1960s; and that
Rupert Murdoch’s support for Whitlam
played a crucial role in the election of
his government in 1972 - and his with-
drawal of that support, in Whitlam’s
loss of power.

The Australian publicis not as gul-
lible as these simplistic analyses would
tend to suggest. Moreover, itis amark
of how remote politicians become from
the real world that the Government
appears to have been surprised by the
scepticism which greeted its turna-
round on MDS. Some commentators
are now suggesting that the issue - not
of pay TV, to which most electors are
probably fairly indifferent, but of the
government’s relationship to its me-
dia mates - could become a central one
in the upcoming election.

Who knows? An Australian politi-
cal party which had the guts to ques-
tion the conventional wisdom about
the power of the media, and to break
the nexus between politics and media
proprietors, might just find itselfon a
winning streak with voters. J

February 1993

*2 e

Communications Update



