
SPECIAL REPORT: 1993 FULBRIGHT SYM POSIUM  
SYD N EY 27-28 OCTOBER

The News Media: Whose 
Responsibility? Whose Power?

The 1993 Fulbright Symposium on the theme The 
News Media: Responsibility and Power took place in 
Sydney at the end of October.

The symposium was organised by the Australian Cen­
tre for American Studies, a ‘national, non-partisan centre 
designed to act as a catalyst for discussions and debate’ on 
issues relevant to the US and Australia, and their relation­
ship. The centre, established last year and opened by then 
President Bush, is based at Sydney University.

The quality of the symposium was patchy. A number of 
factors contributed to this, including the variable standard 
of speakers and the non-appearance of some advertised 
drawcards, such as ABC Radio’s Moscow correspondent 
Monica Attard. Another problem was an over-full program 
which resulted in interesting papers being curtailed, and 
little opportunity for debate or comment from the floor.

The nature of the principal sponsors, which included 
News Ltd, Time Australia and John Fairfax, dictated the 
choice of speakers to a significant extent, and may have had 
an inhibiting effect. Whatever the reasons, the overall 
ethos of the conference on a topic which could have given 
rise to some lively and thoughtful debate was somewhat 
bland.

Day One: The Responsibility 
of the Media

Littlemore Blasts News Ltd
One of the very few ripples on the otherwise calm surface 
of the symposium at the upmarket Park Lane Hotel was 
provided by barrister and media critic Stuart Littlemore. 
He said that the quality of our media is determined not by 
journalists but by those who own the media. Journalists 
will write in accord with what they believe to be Packer/ 
Murdoch/Fairfax standards, even if it conflicts with their 
own code of ethics.

‘Self-interest is the main determinant of what we see 
and read’, Littlemore said. As an example, he cited the 
News group papers’ coverage of News Corporation’s busi­
ness interests. It was a subject at the forefront of his mind 
since he had devoted that week’s Media Watch to a stinging

attack on an allegedly sycophantic interview with Rupert 
Murdoch by The Australian’s Terry McCrann, and uncriti­
cal coverage of the News share float in the same paper by 
Brian Frith.

Our media were ‘too lazy’ to look beyond the screen in 
front of them, and their reporting of matters like the Gulf 
Way was ‘subjective, tendentious and opinionated’, 
Littlemore said. They all want to be stars, but don’t want 
to do the research.

None of what Littlemore said was new to anyone who 
regularly sees Media Watch, and as usual his presentation 
was notable for its rhetoric rather than any depth of 
analysis. Nevertheless, it did breathe some life into the 
gathering. He also strongly criticised a presentation by 
media academic John Henningham, who shared his ses­
sion.

The paper was one of a number commissioned specifi­
cally for this symposium, and was to focus on standards of 
excellence in gathering and reporting the news by compar­
ing the ethical and professional values of US and Austral­
ian journalists.

Instead, it largely comprised a recital of statistics from 
1992 surveys of the two groups of journalists. On the 
question of raising standards, Henningham’s suggestion 
was that there might be a case for a new body, not a union 
but ‘a truly professional association’. Journalism was not 
a profession in Australia, as witnessed by the transforma­
tion of former PM Hawke into reporter, Henningham said. 
In the US, four out of seven journalists are the products of 
journalism schools, and there is a great tradition of endow­
ment of the profession through initiatives like the Pulitzer 
Prize.

A View from Time Inc
The keynote speaker on the first day of the symposium was 
Henry Muller, Editorial Director of Time Inc. Muller’s 
main theme was credibility, and the ways in which Time 
has attempted to ensure journalistic integrity.

Looking back over the organisation’s history, Muller 
said that Time had ‘mastered power before we really 
understood responsibility’. Its founder, Henry Luce, had

Continued on page 6 ...

♦ 5#Communications Update November 1993



... Continued from page 5

used this power to pick presidents and 
to influence US foreign policy. Before 
he died, he had realised that no indi­
vidual should ever again be in a posi­
tion of such dominance through a me­
dia empire.

Luce's solution was to set up two 
pyramids at Time Inc: editors andpub- 
lishers, known familiarly as 'church 
and state'. Each reports to a different 
board and has, Muller claimed, no di­
rect contact with the other. In this 
way, it is impossible for advertisers to 
influence content, and when com­
plaints are made about stories critical 
of advertisers, the publishers can sim­
ply say that it is the fault of the jour­
nalists, over whom they have no con­
trol. He said that all major US publi­
cations now operate on a similar prin­
ciple.

Journalists need freedom to report 
on companies which are advertisers, 
as well as on the group itself, Muller 
said. Fortune magazine had infuri­
ated General Motors for years by cas­
tigating it for poor management, even 
though GM was a major advertiser. 
Another good example arose from the 
involvement in cable of Time Warner, 
when the church/state system of sepa­
ration meant that readers could be 
confident that Time's coverage of the 
cable debate was not affected. Al­
though Time was a major Olympics 
sponsor, a Time group magazine had 
written a 'scathing' piece on Olympic 
chief Juan Antonio Samaranch which 
had caused a major furore with heavy 
pressure applied to the publishers. 
Publishers know that it is easer to sell 
ads for a magazine which is respected 
for its journalistic integrity, Muller 
said.

Muller conceded that smaller pub­
lishers would not have the resources to 
withstand the kind of lengthy and 
costly litigation that Time was cur­
rently involved in as a result of a piece 
critical of Scientology, for example.

Accuracy and editorial independ­
ence are the main planks of media 
responsibility, Muller said. The East­
ern European media were destroyed 
when people had access to responsible 
information.

How Time Operates
Every Time story is assigned to a re­
searcher who is obliged to question 
every word in the story and check 
details like proper names, ages, 
honorifics, as well as listening to tapes 
of interviews and verifying quotations. 
Frequently, two reference sources are 
required. Muller admitted that this 
system was not perfect, since journal­
ists can come to rely too heavily on 
researchers and may become sloppy. 
Moreover, he said, every word in a 
story could be right but the story itself 
could be 'embarrassingly wrong'.

Kathy Bates of the Washington Post 
(which owns Time's rival Newsweek) 
asked how Time came to publish some 
pictures of alleged child prostitution 
in Russia which were probably fakes. 
Muller, who seemed somewhat em­
barrassed by this suggestion o{Time's 
fallibility, said that the magazine had 
kept its readers fully informed about 
this incident, which demonstrated the 
need for vigilance.

Asked about Time's traditional tech­
nique of office rewrites of reports from 
the field Muller, said that Time had 
taken this to further extremes than 
any other organisation, and it had got 
'right out of hand'. He said group 
journalism still had its place, espe­
cially when it was necessary to pull 
together a lot of information from dif­
ferent sources very quickly. But he 
believed a story is often more accurate 
and effective if it has the authentic 
voice of the person in the field. He 
noted that Time had encountered con­
siderable problems in attempting to 
implement group journalism for its 
local publications, Time Australia and 
Who. Who, because the Australian 
journalistic culture was resistant to 
this approach.

Time encourages journalists to spe­
cialise and plans their careers so as to 
benefit from their special skills such 
as languages, but this is also balanced 
with a certain amount of movement to 
prevent people becoming stale: for ex­
ample, they would not leave a bureau 
chief in Moscow for 20 years.

Dempster Weighs In
The ABC's Sydney 7.30 Report pre­
senter and staff-elected ABC board 
member Quentin Dempster said he 
agreed with Stuart Littlemore's criti­
cisms of the media generally. While 
journalists had played an important 
role in exposing corruption in the last 
ten years, the media overall had 'failed 
dismally' when it came to questioning 
conventional wisdoms.

What did the media do about the 
foreign debt binge of the 1980s, when 
the glossy business magazines 'rode 
the euphoria without a jarring note'? 
Where were the media when the ex­
cesses flowing from financial deregu­
lation were happening (Tricon, VEDC, 
State Bank of SA, WA Inc) for which 
taxpayers are now paying the price? 
As for the 2000 Olympic Games, the 
media has a responsibility to question 
the finances, to ask credible critics for 
their views - if only to get politicians to 
‘focus’, Dempster said.

Public broadcasting through the 
ABC and the SBS in the face of com­
mercial media dominance and concen­
trated ownership is a major plank in 
democracy, he said. The ABC is flawed 
but its perceived independence is vi­
tal.

Dempster said thatfor over20years 
he has endured 'every conceivable form 
of pressure, coercive and in the form of 
reprisals, with showers of defamation 
writs, physical threats, gross abuse 
and proffered bribes'.

Dempster said that in his days as a 
newspaper journalist, 'some sort of 
mental telepathy' on the part of his 
editorial superiors would see the spik­
ing of stories that journalists thought 
were provocative and worthwhile. 
(Australian editor Paul Kelly later said 
he had ‘never had any direction from 
Rupert Murdoch about any story or 
how it should be handled', and that his 
paper's coverage of News Ltd's busi­
ness had been favourable because the 
share price was rising).

Parliamentary press galleries had 
a 'herd mentality', Dempster said, with 
gallery leaders determining the story

Continued on page 7...

♦ 6 ♦November 1993 Communications Update



... Continued from page 7

of the day. The decline in Cabinet 
leaks is ‘suspicious’, he said, suggest­
ing that journalists these days prefer 
cosy private briefings from their politi­
cal sources. He referred to the total 
public ignorance (until the series Labor 
in Power) of the hatred and rivalry 
between Hawke and Keating, even 
though journalists were well aware of 
it.

Documents are the best sources of 
all, and some bureaucrats who under­
stand this now put their own ‘spin’ into 
documents knowing it will be reported, 
Dempster said.

A View from Business

Barry Murphy, Chairman and CEO of 
Caltex, said that despite all the debate 
about the media recently, there had 
been little discussion about the rela­
tionship between media and business. 
‘Balance’ means something different 
when you are on the other side, he 
said.

Consciously or unconsciously, the 
media are influenced by prevailing 
‘myths’ like the viability of an electric 
car, or a new wonder fuel which the oil 
companies will not allow to be manu­
factured. For over a year, Caltex has 
been trialling an ethanol-mix fuel in 
NSW but even journalists who have 
written about ethanol as an alterna­
tive fuel have not contacted the com­
pany, Murphy said.

The media mistrust everything oil 
companies say and there is a distinct 
media bias, with its own language: ‘oil 
giant’, ‘multinational’, ‘price rip-offs’, 
‘disaster waiting to happen’. Murphy 
questioned whether the public really 
wanted journalists deciding who are 
the goodies and baddies.

He claimed that a celebrated 1990 
media story which involved 
Greenpeace plugging a Caltex effluent 
pipe was ‘carefully stage managed’ and 
that their claims were highly ques­
tionable. In a later incident, when a 
drum o f ‘toxic waste’ was displayed on 
the company’s steps, the drum actu­

ally contained rainwater, Murphy said.
Caltex agreed to participate in a 

Film Australia documentary about 
Greenpeace on the understanding that 
other business leaders would appear 
and there would be a balanced ap­
proach. He said that the result, ‘He­
roes o f Our Time’ (shown on Four 
Corners)presented a highly favourable 
picture of Greenpeace with very selec­
tive editing. Interviews with other 
business people were not used. De­
spite complaints from Caltex and oth­
ers, the ABC had repeated the pro­
gram.

Murphy conceded that the oil in­
dustry annoys people on a number of 
counts including pollution, discount­
ing, and the fact that they collect taxes. 
But he said that the Australian com­
munity is not automatically anti-busi­
ness, as the media appear to assume. 
He asked journalists to seek a com­
ment, to report the facts, and not to 
simply tack a denial on to the end of a 
20 paragraph piece.

Murphy said he agreed with 
Dempster’s comments about the me­
dia, but proceeded to criticise the 7.30 
Report for what he claimed was one­
sided and poorly researched coverage 
of a story involving his company ear­
lier that week.

Barry Murphy’s presentation raised 
many issues and begged many ques­
tions, and it was regrettable that there 
was no time following it for questions 
or comment from the floor.

Noonan Responds
One response to the Caltex position 
was supplied by Gerry Noonan of the 
Canberra Times, formerly editor of the 
Financial Review, who said that busi­
ness was obsessed with competition 
and secrecy, and had a ‘juvenile’ desire 
to be loved.

The media on the other hand had 
limited resources to apply to covering 
the corporate sector, and it was diffi­
cult for journalists to ‘keep up to speed’ 
on the complexities of business activi­
ties. Australian journalists had no 
opportunity for ‘time out’ to hone their 
skills in complex areas like banking. 
On his own paper, there are no formal

structures aimed at staff development, 
and this is typical of our newspaper 
culture in his experience. There is a 
high staff turnover, the majority are 
very young and inexperienced, and as 
a result there is no corporate memory.

Noonan compared the Financial 
Review, which has 100 journalists pre­
paring 70,000 words daily, to the Fi­
nancial Times, which produces the 
same number of words with 350 jour­
nalists, and the Wall St Journal, with 
650 journalists producing 100,000 
words a day.

Noonan said that the more thought­
ful business person should realise that 
media does not have to be either friend 
or foe; and equally, journalists should 
not start every day with the view that 
business is some kind of rabid animal.

Editor in chief of The Australian, 
Paul Kelly, giving what he called an 
insider’s view, said that these days 
editors were inevitably involved in the 
commercial side of their papers. Com­
mercial pressures pose a threat to jour­
nalistic standards: advertisers have 
considerable leverage and pressures 
for advertorial are ‘greater than ever’.

In response to television, papers 
had chosen to offer more opinion and 
comment even though many readers 
do not like this trend, and it can harm 
the paper unless it is ‘intelligent and 
insightful’. He said the extent to which 
journalists now indulge in commen­
tary is a sign that journalists, not 
proprietors, hold the power.

The strong emphasis on ‘lifestyle’ 
editorial can be justified, Kelly said, 
by both reader demand and advertiser 
potential, though this sort of‘soft’jour­
nalism is light years away from the 
journalism of 20 years ago, and is per­
meating through the whole paper. 
Nevertheless, the lifestyle journalist 
was ‘a new and important kind of jour­
nalist’.

‘New news’, exemplified by com­
mercial television, is all about ratings, 
revenue and entertainment value, so 
that the Gulf War for example became 
a popular spectacle.

A question from the floor raised the 
possibility of owners exerting indirect 
influence for commercial reasons, for 
example by setting program formats,

Continued on page 8 ...

Communications Update ♦ 7 ♦ November 1993



... Continued from page 7

influencing the trend to lifestyle reporting, indeed chang­
ing the whole climate of journalistic discourse. Kelly 
rejected this notion. He said that there was a current 
repositioning of The Australian in the marketplace, by 
which he seemed to mean it was moving towards a more 
liberal stance. He said that the paper was now taking 
positions it would not have taken a few years ago, for 
example its support for Mabo.

Brave New News World
Jack Lunn, editor of the Brisbane Courier Mail, another 
News Ltd paper, highlighted another trend which is influ­
encing content: the use of colour in newspapers, a move 
which he said was changing the way the news is presented. 
While it is primarily revenue-based, he said, it will also 
make papers more reader-friendly (a victory for the one 
finger readers?).

He painted a picture of newspapers affected by new 
technology in all kinds of areas, including work stations of 
'tremendous versatility' which could search through thou­
sands of databases and call up real-time news stories as 
well as resources from the past. It would be possible to use 
them to conduct land title searches; or to find out what 
boards someone sits on.

Newspaper libraries would be fully computerised and 
accessible via key words. Artists would have access to 
graphics and graphics software. Journalists would make 
up whole pages on their computer screens, and re-working 
papers for different editions would be simplified. Photog­
raphers would soon use digital cameras and transmit the 
results via phone lines.

Few problems seem to cloud Lunn's brave new world. 
The potential for invasion of privacy with the use of data 
bases was outweighed by the potential benefits, such as 
unmasking crooks, Lunn believed. The potential for doc­
toring or enhancing images could be handled by means of 
a new code of ethics, he thought.

The newspapers of tomorrow would probably be de­
signed to appeal to the different interests of individual 
readers, Lunn said. In the US, the magazine Sports 
Illustrated already has a system of tailoring some pages to 
readers' interests in particular sports, by coding their 
preferences into their mailing sticker. He saw the possibil­
ity of giving people more of what they want and less of what 
they do not want.

This theme was later picked up by Dr Peter White, who 
also saw a future of electronic newspapers tailored for 
individual readers, and operating systems which would 
allow people to use their TV set as they use their computers 
today, for a wide range of purposes. □

All Go at TIO
On November 30th, the first Telecommunica­
tions Industry Ombudsman was jointly launched 
by Minister for Consumer Affairs, Jeannette 
McHugh and Minister for Communications, David 
Beddall.

While the scheme (see CU 91) was largely modelled 
on the Banking Industry Ombudsman scheme, recent 
comments by the BIO highlight important differences 
between the schemes.

Banking Industry Ombudsman Graham McDonald 
complained that he did not have jurisdiction to handle 
complaints made by incorporated organisations. There 
are no similar restrictions on the TIO.

The rationale behind the TIO's jurisdiction was to 
provide an effective complaints resolution mechanism 
for those unlikely to have the resources to pursue the 
complaint themselves. That includes not only indi­
viduals but small businesses; large corporate custom­
ers usually have enough resources to handle their own 
complaints, and represent enough revenue to telecom­
munications providers for their complaints to be prop­
erly dealt with.

The appropriate limit on TIO jurisdiction was there­
fore based not on an individual or company's status, but 
on the remedies which the TIO could award. The TIO 
can, after investigation of a complaint, make a determi­
nation in the complainant's favour of up to $10,000 
which is binding on the carriers and other scheme 
participants. The TIO can also make recommenda­
tions for an award of up to $50,000 against a carrier or 
scheme participant. If a complaint involves sums 
above $50,000, the TIO can make findings of fact, but 
cannot make determinations or recommendations about 
compensation or other remedial action.

The second of the BIO's complaints was that he 
could not make awards above $100,000. On the face of 
it, the TIO's remedial powers are far below the BIO's. 
However, where complaints involve sums above $50,000, 
the TIO, with agreement of both parties, may arbitrate 
the dispute. The obvious example is the now infamous 
'COT' cases (Casualties of Telecom) which remain un­
resolved - and may be the first major issue to hit the 
TIO's desk. If they do wind up on the TIO's desk, it will 
be an early test of the TIO scheme.

The TIO office: GroundFloor, 321 Exhibition Street, 
Melbourne Vic, 3000. The toll free number is 1800 
062058. The toll free fax number is 1800 630 614. The 
toll free TTY (telephone typewriter) number is 1800 
675 692 and the toll free interpreter number is 1800112 
477. □

Holly Raiche

November 1993 ♦ 8^ Communications Update


