
... C ontinued from  p a g e  13

ered through the same customer re­
ceiving equipment.) But a typical sys­
tem would receive all or most of its 
programmingfrom a program supplier 
who would deliver by satellite or 
Telecom bearer for MDS 
retransmission.

A simple but effective super-VHF 
transmission studio can be set up for 
under $100,00 a channel, Johnson said, 
and would allow a franchised wireless 
cable operator to deliver channels spe­
cifically suited to its market.

If these costs are reasonably accu­
rate, we could be seeing some interest 
in MDS very soon from the community 
TV sector.

Some Words of 
Caution

Barney Blundell of AAP, Australia’s 
first MDS user, acknowledged the 
pluses of MDS like its cheapness, es­
pecially relative to satellite and cable, 
fast roll-out and the potential for in­
serting regional programs.

At the same time, he sounded some 
warning notes based on AAP’s experi­
ence. He said he still needed convinc­
ing that digital signals would work on 
MDS, especially where there are con­
flicting signals from main transmit­
ters.

In his view, MDS would never get 
near 100 per cent coverage in any city. 
Trees and rain present significant prob- 
lems with reception, and small repeat­
ers or ‘beam benders’ are not a solution 
for trees.

As for satellite, some local councils 
are already objectingto satellite dishes, 
on aesthetic grounds and this is an 
issue the industry has yet to come to 
terms with, Blundell said.

On the issue of cable, half a million 
houses a year would have to be passed 
by cable to achieve claims that are 
being made for cable roll-out, and the 
problem remains of getting the cable 
into the house. □

Press Council: 
Speaks for Itself

Letter to the Editor

Dear Madame/Sir*

I refer to your CU comment ‘Another Look at the Press Council’ (Communica­
tions Update, November 1992) which has come to hand.

I would like to draw your attention to some points which would balance or 
correct points of your report.

1. At the time of the Herald and Weekly Times takeover, the Council was 
divided not on concern about further concentration of media ownership 
but rather on the possible establishment of a statutory tribunal to deal with 
media takeovers.

In fact, the Council went on record expressing its concern overthe further 
■ concentration of media ownership.

2. One of the AJA representatives did resign; however two (not one, as you 
report) of the three AJA representatives stayed on the Council.

3. You assert that the Council is dominated by the publishers. They, in fact, 
have 10 out of the seats of the present 21 member Council and could thus 
be out-voted by other members - although voting is rarely if ever along 
'party lines’.

4. New public members are appointed after advertisement and they are not 
people of similar age and background. We have attempted to have a 
balance of representation on the Council so that there is a gender balance, 
a balance of readers of metropolitan and country newspapers, a geo­
graphical balance across Australia and a balance of the major segments 
of the Australian multicultural community.

5. The Council’s annual reports have included brief summaries of the 
complaints which did not proceed to adjudication since the first annual 
report. This is not an innovation.

6. I do not believe that there is any contention between our two roles of a 
defender of freedom of speech and of the press, and of the need for a 
responsible press. These go hand in hand, they are two sides of one coin.

Yours sincerely 
David Flint 
Chairman

*For the record, the editor of C U  is M s Gil Appleton.

April 1993 ♦ 14 ♦ C om m unications Update


