0

aTTEXS
6}/55

fter a recent ABC board
meeting which looked at
, strategies for tackling the

#/  Yiifinancial black hole made
by the Corporation’s Australia Tel-
evision (ATV) international service,
reports in The Australian and on the
ABC’s own PM program suggested
that there might be cuts to Radio
Australia, the ABC'’s in-
ternational short wave
radio service, in order to
prop up the ailing ATV.

An ABC spokesper-
sonvigorously deniedto
CU that any firm deci-
sion had yet been made
onwherethe cuts would
come from, and said
PM’s story was ‘full of
factual errors’. The fact
that the two separate re-
ports ran with the Radio
Australia (RA) story how-
ever suggests that some
type of cutto RA may be
an option being seri-
ously considered by the
board. Certainly some
RA staff thought so.

Ironically, RA provides news bul-
letins in specific regional languages
for ATV - one of the few aspects of
ATV’s services which is tailor-made
for its audiences.

The great majority of ATV’s pro-
grams - understandably enough for a
service running on a relative shoe-
string - comprise recycled material
from domestic television. Critics of
the service have questioned the rel-
evance of much of its programming
to its target audience.

Anyone who thinks that RA is the
ABC's poor cousin should consider
the story of Radio Australia. During
its 56-year history RA has been
shunted from the (then) Department
of Information to the ABC, back to

the Department and finally, in 1950,
back tothe ABC where it remained in
a sort of legislative and status limbo
until the new ABC Act endorsed the
Corporation’sresponsibility for over-
seas broadcasting in the mid-80s.
Radio Australia, a service of which
most Australians are only dimly
aware, hasinfactbeenagreat, largely

unsung, success story. Distributed
by short wave, RA broadcasts 24
hours a day from a total of 14 trans-
mitters, in eight regional languages
as well as in English. It has regularly
topped listener polls for the most
popular overseas service. A reliable
survey inthe 1980s estimated a listen-
ing audience of around 100 million,
of which about one third were in
Indonesia and a quarter in China.

An enlightened move during the
Hill era was, in opening the Radio
National transmitters to a 24-hour
service,tobroadcastRA’s Englishlan-
guage service on Radio National be-
tween lam and Sam.

Sadly, however, general public
awareness of RA’s expertise in cover-

Isc.)bbing Radio Oz to pay ATV

ing news and information relevant to
its region remains low, and perhaps
as a consequence, RA’s status may
have remained low within the Cor-
poration itself. After all, broadcast-
ing successfully to millions outside
Australia is not as sexy, or market-
able, an achievement as winning a
drama Logie. From the outset, a ma-
jor concern with
ATV hasbeenthe
lack of any reli-
able audience re-
search or feed-
back which could
be -used to woo
potential spon-
sors. The difficul-
ties, especially
the cost, of moni-
toring audiences
for such a service
are intractable.
By contrast, Ra-
dio Australia,
transmitted overa
medium which is
accessible to mil-
lionsvia inexpen-
sive and readily
available receivers, in a variety of
regional languages, receives constant
feedback from its audiences via let-
ters and through audience responses
to competitions and to language
courses.

CUunderstands that one view in
the ABC is that short wave radio is
‘not the medium of the 21st century’.
While this is undoubtedly true, it will
remain for a significant period the
only medium to which many people
in the region have access on a daily
and individual basis, a thought which
should inform any plans to diminish
RA services. '

Thefinancial troubles of ATV have
come as no surprise to those, CU
among them, who thought at the

Communications Update

ede

June 1995



outset that the service, which was too
hastily set up in response to an inad-
equate (and non-renewable) gift
horse of $5.4m from the Government,
was ill-conceived and doomed to a
shortfall in sponsorship revenue -
certainly during the establishment
period.

To add to its woes, ATV’s opera-
tion has coincided with galloping
expansion in satellite television serv-
ices in the Asia-Pacific region so that
in 1995 it faces considerably more
competition than it did at start-up.

Despite claims to the contrary by
the ABC, fears that ATV would inevi-
tably drain funds from other ABC
activities have proved only too true.
The ABC provided ATV with over
$4m worth of ‘resources’ in 1994. In
the latest announcement, the ABC
will provide up to $2.5m to allow the
service, whichlooks settolose about
$4m this year on top of a loss of
nearly $3m last year, to continue.

.| Satellite costs

Fears about cuts to RA may have
arisenfollowing a statement by chair-
man Mark Armstrong that relief from
satellite costs for ATV was one option
the board would like considered.
Satellite facilities for ATV are control-
led and operated by the National
Transmission Authority (NTA), and
are a charge on the ABC. The PM
story suggested that a couple of RA’s
transmitters could be shut down to
save on transmitter costs. If this is
indeed an option under considera-
tion, it presumably represents atrade-
off against relief from charges for
ATV. In 1994, the NTA paid RA trans-
mission costs of $13.9m.

The ABC spokesperson denied
that any transmitters would be shut
down, or - as also reported by PM -
that two-thirds of RA’s frequencies
would be cut. It was conceded only
that one possible option was cuts to
transmitter hours to save on electric-
ity costs.

Atthe time of the establishment of
ATV, the Government foreshadowed
areview of the service in three years.
The board is now asking the Govern-
ment to bring forward its review of
international broadcasting, and Min-
ister Lee is reported to be sympa-
thetic to this proposition.

Timely review

There is a lotto be said for a review at
this time to consider both radio and
television services, which should be
viewed as complementary to one
another rather than as two disparate
services in competition for scarce
funds. It is some time since RA’s
operations have been thoroughly re-
viewed, and some rationalisation or
re-ordering of priorities may well be
appropriate, especially in a regional
environment of burgeoning, diverse

services which could hardly have
been imagined a decade ago. Any
suggestion that RA should accept
sponsorship, however, should be
strongly resisted. The perceived in-
dependence of the service from com-
mercial, or direct government influ-
ence is possibly its greatest strength.

"

arzres
& .6

zZm

In the background to this current
controversy lurks the issue of the
ABC's non-ownership and operation
of its transmission facilities, a fact
which has been a thorn in the Corpo-
ration’s side for decades. The 1981
Dix inquiry recommended that the
ABCshould ‘be the body functionally
responsible for the operation of its
transmitters’ but no government has
yet bitten this bullet, and with the
establishment of the NTA a solution
satisfactory to the ABC seemed to
grow ever more distant.

Both the ABC and the SBS have
participated closely in a current re-
view of the NTA (oversighted by the
Department of Communications and
the Arts) which is expected to put
options for the Minister's considera-
tion. The NTA provides no detail to
the ABC on its charges for transmis-
sion services but simply a lump sum
figure for the Corporation's balance
sheet. (Indeed, CUunderstands that
the current controversy about RA
arose from an attempt by the ABCto
have these charges clarified). Mean-
while the NTA has regularly returned
a substantial sum to the Government
at the end of each year. Perhaps the
review of international services will
afford the Government another op-
portunity to consider the appropri-
ateness - or otherwise - of the 'client'
situation of the ABC in relation to the
NTA. But no-one is holding their
breath for significant change on the
transmitter question to emerge from
either review.

Management’s papertothe board
about how the ATV service could be
subsidised, proposed that savings
would be made in areas like support
activities and domestic and interna-
tional travel, ‘as far as
posssible....without a direct impact
on program output’.

The tragedy is that the situation
Brian Johns has inherited as a result
of David Hill’s headlong rush to em-
brace new services, should ever have
been allowed to develop.U GilAppleton

Communications Update

*Se

June 1995




