——
e
[ s )
——... R
[
[ W——"w )
[ w—
e
[ —
-—"____ W
| SSSE———

%l[

New Zealand's TV revolution

Paul Smith, Revolution in the Air! Addison Wesley Longman, Auckland, 1996, 170pp.

aul Smith began writing a
column called ‘Media
e Watch’ for New Zealand’s
National Business Review in 1988,
the same year the New Zealand
Cabinet decided to overhaul the
regulation of its broadcasting in-
dustry.

The previous year, the Broad-
casting Tribunal had awarded a
licence to operate New Zealand’s
first privately-ownedtelevision sta-
tion, to a company called TV3. It
proved to be one of the Tribunal’s
last major acts. A month after TV3
went to air late in 1989, there was
no Broadcasting Tribunal.

Smith has been writing about
New Zealand’s media ever since,
although his column has now
moved to the Listener. Revolution
in the Air! is his account of the
transformation of New Zealand’s
electronic media, from the institu-
tional shuffling of the 1970s,
through the deregulation of the
late 1980s to the relative stability of
the mid-1990s.

It's an invaluable policy his-
tory, the kind that could only be
written by someone who has lived
through it. He has the Cabinet
documents, the committee reports,
the submissions and the personal
interviews with key players.

Smith is generous where he
finds individuals and organisations
deserving of praise - for instance,
Julian Mounter, the Chief Execu-
tive of TVNZ from 1986, under
whomthe organisation ‘confronted
and finally profited from change’.
But overall, the book finds the
results of New Zealand'’s reforms
troubling.

Central amongst Smith’s con-
cerns is the overwhelming com-

mercialisation of the country’sbroad-
cast media. Itisa twin paradox: inthe
world’s most liberal broadcasting
market, three-quarters of the prime
time audience typically watches state-
owned television channels. But this
is state television with a difference,
with 11-14 minutes per hour of ad-
vertising in prime time (Australia’s
FACTS Code permitsanaverageof 13
minutes per hour, up to a maximum
of 15 minutes in any one hour).

Decisions with lasting
effects are often made in
response to particular
policy crises

Smith is particularly worried about
the impact this commercialisation has
had on the news media. The volume
of current affairs has grown, but ‘a
jaundiced attitude towards the un-
conventional and the alternative
remain(s] ... [Jlournalism is a deeply
conservative profession in New Zea-
land’. He cites research from Auck-
land University lecturerJoe Atkinson,
that shows the average length of
soundbites in TVNZ’s news reduced
from 15.5 seconds in 1988to less than
8 seconds in 1993, and the average
length of news items was reduced by
40 seconds (although he acknowl-
edges this trend occurred overseas
also).

These are no small matters of style.
The media, Smith argues, were impli-
cated in the political and economic
transformation of New Zealand from
the mid-1980s. ‘New Zealand’s in-
creasingly limp news media not only
supported, buthelped promote ideo-
logically driven reforms. The fact that
their architects came in suits rather
than cloth caps was no excuse, but it
helped illustrate how big business

could it comfortably witha commer-
cialised media’s aims’.

New Zealand’s reforms show that
although the rhetoric of market-based
reforms is often about what new play-
ers will be empowered to do, the
treatment of existing players can be
at least as significant. New Zealand’s
industry might now be very different
if TVNZ’s two channels had been
separated into competing state-
owned enterprises in 1988.

Decisions with lasting effects are
often made in response to particular
policy crises. The removal of foreign
ownership restrictions was argued to
be essential if TV3 was to be
recapitalised and thus continue to
provide effective competition in New
Zealand television (it was acquired
by the Canadian Canwest in 1991).
The foreign partners who also came
into the pay TV operation, Sky, says
Smith, were central to its capacity to
acquire rights to the All Black tour of
South Africa in 1992 - the first, politi-
cally-sensitive breach inthe free avail-
ability of the country’s national sport-
ing religion to TV viewers.

The book sets out useful tables of
key milestones in the development
of policy and the industry. One criti-
cism is that it is very television-cen-
tred - it would have been interesting
to read more of the story of New
Zealand radio.

But that would be another book.
At a time when Australians are hav-
ing to re-examine their broadcasting
structures - the ABC, media owner-
ship and control - Revolution in the
Air! is an excellent, readable and
timely account of the way they've
done it on the other side of the
Tasman.Q

Jock Given

Communications Update

20 ¢

September 1996



