P —
B ——
S
e ]
. S—
[ S |
. A
. AS—
[ A—— )
- e
———a

|

Indecision surrounds TVNZ

privatisation

New Zealand’s state-owned television broadcaster, Television New Zealand,

hortly before he was deposed
S in October this year by Jenny

Shipley, former Kiwi prime
minister Jim Bolger said that TVNZ
might be for sale.

Coalition partner, New Zealand
First, led by Winston Peters, seemed
to have given Bolger space to ex-
plore a TVNZ sell-off.

But in negotiating a coalition
agreement with Shipley, Peters indi-
cated that TVNZ would be sold over
his dead body — a political U-turn
which might get a screening before
too much longer given New Zealand
First’s standing in current opinion
polls.

“Cabinet papers need to
cover the whole range of
relevant issues, such as the
ownership of TVNZ and the
future of the broadcasting
fee - the compulsory annual
tax of NZ$110 paid by all
television set owners - which
funds the assistance agency
New Zealand On Air.”

Communications minister
Maurice Williamson told the annual
Screen Producers and Directors As-
sociation (SPADA) conference in
Wellington in November that “Cabi-
net papers are in train now” for his
review of broadcasting policy, but it
was likely to be “well into the new
year” before they were finalised.

They need to cover the whole
range of relevant issues, such as the
ownership of TVNZ and the future of

" is not for sale. Or is it?

the broadcasting fee — the compul-
sory annual tax of NZ$110 paid by all
television set owners — which funds
the assistance agency New Zealand
On Air (NZOA).

Williamson is looking at the level
of the fee, whether it continues to be
the best way to pursue the govern-
ment’s broadcasting policy objectives
and other issues.

He said there were two separate
issues. The first was how the govern-
ment chose to fund New Zealand
culture. The second “totally different
thing” was in “owning a business that
should be earning profits”. He noted
that 71 per cent of local programs are
funded by advertising alone. Only 29
per cent have government assistance
from NZOA.

SPADA president Dave Gibson
said it was important not to confuse
public service and local content. What
he wanted was “a wide variety of
local programs across a wide variety
of genres across a number of net-
works”.

“I don’t want people to just say
‘Keep it’. I want them to talk about a
vision that’s relevant in a modern,
multi-channel environment... There’s
an emotional concept of culture and
ownership but people are still dissat-
isfied with TV,” he said.

At TVNZ, Neil Roberts said he
was hearing a lot of talk in the com-
munity about ownership but he
“wasn’t hearing anything about get-
ting more money for production”. All
of the “key drivers” for TVNZ were,
he said, local programs.

He confirmed that wholly-owned

TVNZ subsidiary, South Pacific Pic-
tures (SPP), was for sale. SPP makes
New Zealand’s highly successful lo-
cal soap, Shortland Street. Roberts
said he felt ownership of a produc-
tion division “stands between TVNZ
and the creative community”.

Also for sale was the Natural His-
tory Unit in Dunedin, claimed to be
the second most prolific producer of
nature programming in the world af-
ter the BBC’s Bristol unit. Williamson
said its output had primarily been
directed at the international market
in recent years.

“It is important not to confuse
public service and local
content. What he wanted was
“a wide variety of local
programs across a wide
variety of genres across a
number of networks”.

The minister was “very keen on
seeingthe archive as part of a cultural
obligation” and Gibson said SPADA
was “absolutely and totally opposed
to the sale of the archive”.

Alliance spokesperson Pam
Corkery said her party opposed the
sale of TVNZ, as did 73 per cent of
New Zealanders — though she had
plenty of problems with the organi-
sation as it stood.

“If there was a ‘no arseholes’ hir-
ing policy,” said Corkery, “it would
be a very stripped-down manage-
ment team.”

Jock Given

Communications Update

¢18 e

December 1997



