Premier Magazines

The most significant event in magazine publishing this year occurred when
Kerry Packer’s ACP magazine publishing group signed a deal with U.S. media
giant Time Warner Inc to create Premier Magazines. According to management

from both sides, the fate of one of Australia’s oldest publications, ACP’s

Duﬁng the week commencing February9, 1998, a $100 million-plus deal
was announced between Australian Consolidated Press (ACP), a
subsidiary of Australia’s largest magazine and television empire, Kerry
Packer’s Publishing & Broadcasting Ltd. (PBL), and the biggest magazine
publishing empire in the U.S., media and entertainment giant Time
Warner Inc.

The 50/50 partnership is a joint venture magazine publishing house in
Australia called Premier Magazines. It has responsibility for six Sydney-
based titles which come to the table from both partiesin the deal: Time
magazine and Who Weekly from the Time Inc group of magazines, and
The Bulletin, New Weekly, Australian Gourmet Travellerand the recently
launched Winemagazine from ACP’s stable.

Premier is not ACP’s first joint venture, nor isit likely to be its last. ACP
already publishes Ellein Singapore with French group Hachette
Filipacchi; Cleoin Thailand with the Bangkok Post; and Cosmaopolitan,
Harper’s Bazaar, Mode and Shein Australia and New Zealand with U.S.
publisher Hearst Magazines International. Apart from the joint ventures,
ACP also publishes almost 50 wholly owned magazines in Australia
including Woman’s Dayand Australian Women's Weekly.

Premier’s managing director is Time Inc International’s vice-president
Marty Gardner who relocated from New York to Sydney to head the
operation and will report to an equally balanced ACP-Time board.

The joint venture company will eventually employ 200 people at Time
Inc’s North Sydney headquarters. Relocation of the 70 staff on the four
magazines being transferred from ACP will take place during the next
six months.

Though Premier operates as an independent publishing house it also
benefits from ACP’s administrative, financial and publishing services,
and Time Inc’s editorial services.

The biggest fuss about the joint venture has concerned its effect on
Australia’s 118-year-old icon The Bulletinwhich has undergone its first
shift of management control during its 37-year ownership by the Packer
family. The naysayers pointed to obvious overlap between each
company’s weekly newsmagazines ( Timeand The Bulletin) and gossip
titles New Weeklyand Who Weekly, and suggested that a merger of titles
was on the cards.

The greatest angst was reserved for The Bulletin, perhaps because of its
position as a central part of Australian life for the past 118 years.

The Bulletin, rests in good hands

ACP has owned The Bulletin since 1960 but it
was established in 1880 by ] F Archibald,

and fellow journalist John Haynes. Their
somewhatidealistic aim was “to establish a
journal which cannot be beaten —excellentin
the illustrations which embellish its pages and
unsurpassed in the vigour, freshness and
geniality of its literary contributions. To this
end, the services of the best men in realms of
pen and pencil have been secured.”

Some of those “best” men included
Archibald, said to be the magazine’s most
successful editor, artist Norman Lindsay who
penned a host of cartoons, and writers Banjo
Patterson and Henry Lawson.

The fact that merger rumours sprung up
probably had a great deal to do with the
recent lacklustre performance of The Bulletin
and its gossip stablemate. Audit Bureau of
Circulation figures for the six months to
December 31, 1997, stated that The Bulletin’s
average weekly sales had dropped 9,259
copies t0 91,771 compared to the
corresponding period a year before. New
Weekly’s sales were down by 19,245 copies to
194,078 during the same period. Contrast
that with the circulations of some of PBL’s
successful titles — Australian Women’s Weekly
in excess of one million and Woman’s Day
approaching that mark —and you begin to
understand the fears.

But management from both sides said that
merger plans, particularly for The Bulletin,
were completely unrealistic. They flagged
their more honourable intentions by stating
that The Bulletinwould continue to
incorporate its condensed version of Time’s
weekly newsmagazine rival Newsweek. It is
probably worth noting that though Timeand




Newsweek compete in the U.S,, in
Europe they share distribution and
production facilities.

Ultmately, it makes good business
sense for The Bulletin to be supported
by its former rival, now stablemate.
Most of ACP’s energies were concen-
trated on the higher performing, best-
selling women’s and gossip titles while,
according to former staff, The Bulletin
was not given the same resources.
Hopefully, that will change.

Both Timeand The Bulletin have
distinctive styles, Timeas Australia’s
window on the world and The
Bulletin its newsweekly, informing
Australians about Australia and also

the world with the Newsweek content.

Indeed, independentresearch
suggests that only about 14 per cent
of readers subscribe to or buy both
Timeand The Bulletin, so the advent
of control by Premier magazines is
more likely to prove the incentive to
head off any competition between
both magazines.

Both ACP and Time Warner have
stressed that joint management of the
six publications will see each more
effectively positioned so that they
complement each other rather than
compete. This s of particular
relevance to The Bulletinwhichisa
strong branded propertyin its own
right but needs greater investment to
ensure future growth.

Media buyers said that both parties
bring strengths to the venture: Time
Inc has the recognised brands,
international experience and skills in
selling magazine subscriptions; ACP is
the Australian specialist.

The jointventure more than doubles

Time’s size in Australia which until now

hasbeen a small market for the U.S.
media giant compared to its operations
in the U.S,, Europe and Asia. The tie-in
with ACP putsitin a better position to
launch local titles in areas such as
cooking, generalinterest, homemaker
and travel. In fact, Premier’s
management has said that there will be

atleast one launch this year and in
future new titles will include local
versions of other Time publications.

Premier may also set up a group
advertising sales facility in order to
offer joint selling deals and promotions
across all titles. If all goes according to
plan, the joint venture could double
the $100 million revenues of the initial
six titles in the next five years.

Premier Magazines’ establishment
represents the most significant change
to Australia’s magazine industry this
year and shows that there is still room
for expansion in some niche areas.
Despite being pressured by
competition for advertising revenue
and rising paper costs, the magazine
industry remains a viable one. It
accounts for roughly $340 million in
national advertising, or 5.8 per cent of
total adspend (Commercial Economic
Adpvisory Service data) and magazine
sales rose by 3.2 per cent to $417
million in the first half of 1997
compared to the previous year.

_ s ¢ lling magazines

Titles QOwner _Circulation Circulation
(by circulation) 30/6/96 30/6/97
Women’s Weekly PBL (Packer) 994,753 1,004,191
Woman's Day PBL (Packer) 990,677 962,442
TV Week PMP Communications (50%);

PBL50% (2) 442853 400,923
Cleo PBL (Packer) 263,353 247,196
Who Weekly Time Warner 230,469 234,775
Cosmopolitan PBL (Packer) 237579 224816
New Weekly PBL (Packer) 220,593 199,259
Dolly PBL (Packer) 174,722 177,205
Picture PBL (Packer) 177317 164,099
Time Australia Time Warner 153,437 153,515
Australian House and Garden PBL (Packer) 113,046 108,511
Bulletin PBL (Packer) 100,949 96,842
She PBL (Packer) 100,596 93,227
People PBL (Packer) 104,971 89,716
Note:
(1) Industry convention dictates that the circulation of TV Week (jointly owned by PMP Communications and PBL (Packer)) is attributed to PMP

Communications.




