in communications

Mergers, acquisitions, lawsuits. Last year was simply another typical 12 months
in the life of Australia’s communications players

|n November 1997, the federal government’s “Get Rich Quick” scheme
(a.k.a. Telstra’s public offering) took the ASX by surprise. There was a
mad last minute dash for applications to invest in the one-third of Telstra
on offer and, despite the worldwide market slide in October, 1.8 million
individual investors bought Telstra shares at $1.95 each. They were
subsequently rewarded several times over as the stock rose to $3.38
(February 4, 1998), a 73 per cent increase in the three months since listing.
And the public investors weren’t the only ones with smiles on their faces:
those involved in the issue made $300 million in fees from the public offer
and share trading.

The question now is whether Telstra shares can continue to rise in value.
As the Sydney Morning Herald asked in a year-end 1997 business review:
“Telstra’s share buying spree was led by fund managers needing stock for
its inclusion into the All Ordinaries index in January 1998. Many brokers

say Telstra is overvalued. Does anyone care?”

But the Telstra float was only one of several significant milestones in
telecommunications and media during 1997. July 1 marked the start of
industry-wide deregulation, an event eagerly awaited by new players such
as regional cable/telephony company Northgate Communications in
Ballarat, Victoria, AAPT, and overseas giants BT and WorldCom.

“Deregulation brought a lot of players into the market as resellers,” says
Peter Cox, principal of media consultants Peter ] Cox & Associates. “We
have top international companies taking their first steps in Australia,
reselling existing capacity, interconnecting onto Telstra, buying wholesale
long distance traffic. Over the next few years they need to build
infrastructure because there is no margin for resellers alone. They have
fixed costs in terms of the capacity they buy and all they can do is cut

prices in response to the competition.

“Telstra has fought a great rearguard action, using its huge capital base to
withstand the competition but to make serious future headway we now
need line number portability, access dialling and far more competitive

prices on products.”

The pay TV operators, straddling common ground between telephony and
television, were left standing. While subscriptions rose steadily - in
December 1997 some 800,000 homes or 13 per cent of the total viewing
audience paid to receive Foxtel, Optus, Australis, Austar, East Coast TV or
another regional service - the infighting became an artform. Another year
of litigation and merger proposals and counter proposals saw accumulated
industry losses rise to $3.1 billion since startup four years ago.

“For subscription television, 1997 was the year of reality it had to have.
With the overbuild, high program costs and huge subsidising of set-tops,

the business was obviously totally unviable,” says Cox.

“The lust and hyperbole of the
operators crumbled as they came to
understand the economic realities of
the market. No one knows why they
didn’t foresee this, why they didn’t
build correct business models, why
they didn’t understand that the
technical route they undertook was
incorrect and why they insisted on

ploughing millions of dollars into it.”

Cox says the major disappointments of
the year included Australis’ inability to
push its subscriber base beyond
100,000, Optus’ failure to build
successful local telephony, and the lack
of a competitive local loop telephone
system. “The problem with being a
pioneer in leading edge technology, as
the Americans would say, is that a
frontiersman always ends up with

arrows in his back,” he says.

On a separate front, the pay TV
operators took on the commercial free-
to-air networks in an attempt to secure
for themselves some leverage in the
forthcoming digitalisation of Australian
broadcasting.

Digital broadcasting - both for
television and radio — means that
multiple services can be transmitted
simultaneously on a single channel.
With regards to television, the
Australian Broadcasting Authority
(ABA) specialist group recommended
in February 1997 that the free-to-air
networks each be given access to one
full digital channel for each analog
channel they currently own. The pay

TV operators were in uproar.

Television is currently broadcast on an
analog network which is considered
inferior to digital. Digital permits the

broadcasting of more channels on one



bandwidth and an improved signal.
The pay TV industry fears that having
paid millions of dollars for satellite
licences and to build cable
infrastructure, the free-to-air networks
(including the ABC and SBS if they are
given the funds to convert) will be
given free access to additional channels
which they can then use for
subscription TV or pay-per-view
services. The pay TV lobby argues that
the free-to-air operators should only be
given the capacity which replicates
their existing analog channels, and that
extra digital spectrum should be
auctioned to new players.

Digital television has the capacity to
offer a single picture of enhanced
quality, otherwise known as high-
definition television (HDTV), or the
same channel space can be turned
into up to five channels of
conventional quality. So the
government has a choice. It can use
the additional capacity for converting
existing services to HDTV or it can
hand out further services to all
broadcasters, free and subscription.
But if HDTV proves to be a flash-in-
the-pan, it will be difficult to justify
giving the existing free-to-air networks
additional spectrum for multichannel

services.

Senator Alston has already indicated
that he remains unmoved by the pay
TV lobby, saying that digital
television does not give free-to-air
networks any advantage over pay
television operators. Quoted in the
Australian Financial Review on
November 6, 1997, he said: “The way
that pay television is going,
particularly satellite, we may be
looking at 100 to 150 channels in the
near future, whereas with
multichannelling, the most we’re

likely to get is four to five channels.

“The only thing we want to make
sure doesn’t happen is that the free-
to-airs transmogrify into pay TV and
we’ve indicated to the Federation of
Australian Commercial Television
Stations (FACTS) that we don’t want
that to happen,” he said.

FACTS, which represents Seven,
Nine and 10 networks and regional

broadcasters, wants each broadcaster
to be allocated 7Mhz of spectrum to
permit HDTV. It wants a 15-year
period of exclusivity for spectrum use
and no extra charge above the $180
million the industry pays in licence
fees each year.

The government, which is expected
to release its policy on digital
technology for television and radio
around March 1998, is understood to
want the commercial television
stations to agree to fund the unused
sixth channel for community TV in
each capital city in exchange for
being given digital channels at no
charge.

In other issues affecting television, of
the three commercial free-to-air
services, Network 10 had perhaps the
most complicated 1997 with a major
battle with the ABA looming over its
ownership. CanWest Global
Communications was found by the
ABA in April 1997 to be in a position
to exercise control over the
broadcaster. The discovery stemmed
from a series of transactions that took
place between November 1996 and
January 1997 involving both newly
formed and existing companies
controlled by CanWest.

The ABA assessed that CanWest had
an overall company interest in 10
(derived from its voting interest) of
52.49 per cent. It found CanWest in
breach of sections 57(1) and 57(3) of
the Broadcasting Services Act. In
short, a foreign owner must not
exercise control of a commercial
broadcasting licence or have interests
in that licence in excess of 15 per
cent (20 per cent aggregate for all
foreign owners).

CanWest was given six months to fix
the ownership oversight. It then
appealed and asked for more time.
Another six months was offered and
a solution is now due by April 4,
1998.

Last year was also the year of reports.
The first, Bob Mansfield’s
examination of the Australian
Broadcasting Corporation’s {(ABC)
internal intricacies, was released in

January. The second, David Gonski’s

report into the film industry, became
public knowledge a month later.

Mansfield’s document on the ABC
was positive in tone and restrained in
its recommendations. In short, it was
cautious and conservative but
supportive of the national public
broadcaster, underpinning traditional
programming values and dismissing
the idea of advertising or
sponsorship. A start was made to the
recommendations that non-news and
current affairs production be
outsourced, property holdings
rationalised and international
broadcasting services Radio Australia
and Australia Television International
sold (Network Seven picked up
ATVI in September for an
undisclosed but rumoured sum of
roughly $10 million, including debts).
Successful implementation of these
and Mansfield’s overall
recommendations should allow the
ABC to provide domestic
broadcasting services within budget
restraints and fund upcoming
digitisation.

With respect to Gonski’s report, there
was palpable relief in the film
industry that neither the findings nor
the government response were quite
as hard-hitting as was feared. The loss
of the Australian Film Commission’s
(AFC) Special Production Fund and
its “Distinctly Australian” initiatives
were forgotten in the aftermath of the
federal government’s four-year
commitment to the Film Finance
Corporation (FFC) and other funding
initiatives in November when Senator
Richard Alston announced the
establishment of a pilot “Film
Licensed Investment Company” and
the retention of the Division 10BA

and 10B tax concessions.

Alston also retained Commonwealth
ownership of Film Australia and
extended the $6.4 million National
Interest Program until 2000/03. He
accepted Gonski’s recommendations
to develop an international marketing
strategy for the industry, explore
outsourcing and remove the require-

ment of union consultation for

continued on page 8...




