
Book
Review

Sky High: The Inside Story of BSkyB

M atthew  Horsman, Orion 
Business Books, 1997. 
Recommended retail 
price $45.00. ISBN num­
ber 0-75281-196-7

^ ^ i i s  is a frank, behind-the-scenes
account of the rise of pioneering pay 
television broadcaster BSkyB. It is an 
intensely readable story chronicling 
the fortunes of the U K 's inaugural 
pay service and the first eight years 
of its life from launch in February 
1989 to October 1997 when it was 
left without a chief executive and 
deputy managing director.

The book is split into three parts and 
covers only 230 pages so it is a fast- 
moving lively tale, centred around 
some of the main characters in News 
Corporation at that time: Rupert 
Murdoch, his trusted lieutenant 
BSkyB chief executive Sam 
Chisholm, Murdoch's daughter 
Elisabeth, and Chisholm's righthand 
man, BSkyB deputy managing direc­
tor David Chance.

The first and largest section of the 
book, "Murdoch's Billion-Pound 
Bet", covers the media baron's entry 
into British pay television through 
his purchase of a majority stake in 
the struggling Sky Television in 1983. 
By 1987, accumulated losses stood at 
£20 million, the company was earn­
ing less than £3 million a year in 
advertising revenue, and Holland 
and Germany were its key markets, 
though ratings were abysmal.

In the meantime, British Satellite 
Broadcasting (BSB), a company 
backed at first by Pearson, Granada 
and Virgin, was awarded a direct 
broadcast satellite licence (see also 
CU 77, May 1992, "Dished - The 
Rise and Fall of British Satellite 
Broadcasting", Peter Chippindale 
and Suzanne Franks, reviewed by 

Jock Given). Murdoch responded by 
striking a carriage deal in the spring

of 1988 with French satellite operator 
Astra, and Sky Television officially 
launched on February 5, 1989.

BSB appeared in April 1990. But 
both operators were stymied by dish 
shortages and slow take-up. Even 
Murdoch's attempts to direct sell 
satellite dishes, codenamed Project 
X, failed to stem the losses.

Meanwhile, BSB was shooting itself 
in the foot. It had what everyone 
conceded was better technology 
based on the D-MAC broadcasting 
standard and delivered by a pur­
pose-built, wholly owned satellite, 
but it was a high-rent company. Its 
expenditure led Gary Davey, a for­
mer Sky joint managing director, to 
comment: "BSB was the Concorde, 
we were the jumbo jet. Ask yourself 
which one makes money."

The two rivals continued to battle 
but by the year ending June 30,
1990, Murdoch had had enough. Sky 
had lost £95 million at the operating 
level, after £120 million in start-up 
costs. He decided to get fresh man­
agement blood. Cue Sam Chisholm.

From September 1990 when 
Chisholm took up his post at Sky, 
things changed. Horsman says that 
Chisholm took to cost-cutting with 
"unexpected glee". He alone signed 
all cheques over £10,000 and there 
was a draconian approach to expen­
diture. "You couldn't get a paperclip 
in the company", according to one 
insider.

But cost-cutting was never going to 
save Sky. A merger with BSB - effec­
tively a takeover - had been touted 
in the trade press for some months 
and the inevitable happened on 
November 2, 1990. The new com­
pany would be called BSkyB, and 
the chief executive would be Sam 
Chisholm. No one, not regulators 
nor government stood in the way. 
Prime Minister Thatcher, just cling­
ing onto power at that time, was on 
Murdoch's side.

Chisholm called in management 
consultants Arthur Andersen to look 
through the books of the combined 
entity. The companies were together 
losing £14 million a week, unsustain­
able losses. Cost-cutting started all 
over again. Virtually all BSB's 580 
staff were fired and some of Sky's 
employees were let go.

What BSkyB needed now was a shot 
in the arm, a "killer application", 
programming that would launch it 
into orbit. This turned out to be 
football. By the spring of 1992, 
Murdoch had agreed to put in a bid 
for the rights to Premier League 
football, rights held primarily by 
terrestrial television. In a joint bid 
with the BBC, BSkyB bid £304 mil­
lion, and won. Football was the start 
of a strategy toward multi-channel 
television, which saw BSkyB sign a 
deal with TCI-Flextech to create a 
multi-channel package which 
launched in the autumn of 1993.

The second part of Sky High, "Into 
Orbit", is less riveting. Personnel 
come and go at BSkyB. Infamous 
Sun tabloid editor Kelvin 
MacKenzie joined as managing 
director in January 1994, immedi­
ately clashed with Chisholm, and 
eight months later left. BSkyB 
floated on the London Stock 
Exchange in December 1994 and 
began turning a profit, making £5 
million a week.

A chapter deals with the Premier 
League rematch which saw BSkyB 
get the rights in June 1996 to top 
football until 2001 but at a cost of 
£650 million. In the meantime, 
BSkyB had faced an Office of Fair 
Trading Inquiry which lasted six 
months and ended in July 1996 with 
just two changes (one to the 100 per 
cent carriage rule, and a new but 
only marginally changed ratecard).

The last third of the book, "Storm 
Clouds Gathering" highlights prepa­
rations for a 200-channel digital 
service, British Digital Broadcasting, 

... continued on page 22

communications update 2A



Book review
... continued from page 23

prefaced by the financial manoeu­
vre in 1996 which saw Murdoch 
raise US$1 billion through a con­
vertible share issue, putting up 10 
per cent of BSkyB as collateral in 
order to raise money to feed his

ventures in the U.S. and Asia.

Perhaps the most underplayed part 
of the tale is the appointment of 
Murdoch's daughter Elisabeth to a 
position at BSkyB in 1996. Brief 
mentions of her ascendancy to 
senior management at BSkyB in 
the final chapters explain little. But 
then this book isn't really about

Elisabeth. It's about the ironclad 
rule of Sam Chisholm and his 
relationship with Rupert Murdoch, 
and how in June 1997, after an 
incredible rollercoaster ride to 
success, the chief executive lost his 
position as a favoured son.

Karen Winton

From The Archives
Th e  Pay T V  R eport: A  
Sam pler

The report "Future Directions for 
Pay Television in Australia" was 
the result of the departmental 
review of policy options for the 
introduction of pay TV initiated in 
April 1988 by then minister Gareth 
Evans. Follow some of the propos­
als identified in the report

If pay TV were to be introduced, 
the principal objective for its intro­
duction should be to increase 
diversity of choice in television 
services in response to viewer 
demand.

The impact of pay TV on broad­
casters' advertising revenue would 
not be substantial for some years. 
Factors which could mitigate the 
impact could include equity partici­
pation by commercial broadcasters 
in pay TV.

Single-channel UHF could be 
available almost immediately, DBS 
not until 1992 and cable could 
probably not serve significant areas 
of the population until well into the 
1990s.

Pay TV would provide installation, 
marketing, manufacturing and 
service opportunities for Australian 
industry.

"Conduct" regulation accepts that 
monopoly in supply of carriage 
and content for pay TV is unavoid­
able but seeks to restrain monopo­
listic behaviour by regulation of 
conduct. This option implies that 
there would be no substantial 
barriers to entry and the existence 
of a powerful regulatory body. The 
alternative is "structural" regulation, 
which separates programming 
services from the inherendy 
monopolistic area of distribution 
and delivery. This would require 
that the national telecommunica­
tions carriers would provide distrib­
ution and delivery systems but 
would not be allowed to compete 
in the provision of content. It 
would avoid barriers to entry while 
encouraging flexible responses to 
the market

Licences could be allocated 
through a variety of means includ­
ing auction, tenders, lotteries or 
"over the counter" sales. Auctions 
or tenders generally produce the 
most desirable economic result in a 
situation where there is some 
restriction on the supply of 
licences.

Several options exist for regulating 
pay TV, including the ABT, the 
Minister for Transport and 
Communications, and AUSTEL.

To some extent, a combination of 
existing regulatory bodies such as 
the Trade Practices Commission, 
the Foreign Investment Review 
Board and the Prices Surveillance 
Authority could also be used.

A key question is whether pay TV 
operators should be permitted or 
forced to carry free-to-air signals or 
other services like community 
access channels.

Another key question is whether 
pay TV should be treated as a 
broadcasting type industry or as a 
publishing industry.

One approach to "siphoning" 
would be to define a list of pro­
grams which may not be siphoned; 
another would require that pay 
operators do not acquire exclusive 
rights to programming.

Decisions on the type and number 
of service may be better left to the 
market to determine.

A different and less restrictive 
approach to Australian content 
could be taken - for example, more 
flexible means of stimulating pro­
duction could be considered, such 
as a commitment to spend a pro­
portion of revenue on Australian 
production. <J

Communications Update, March 1989


