
Offer of amends defence succeeds: 
Brennan v Nationwide News

Jillian Anderson and David Caspeison
report on the first successful reliance on the apology defence in NSW

_______ Background______

I
 narecent defamation trial before Justice 
Badgery-Parker and a jury in the New 
South Wales Supreme Court, the offer of 
amends defence provided in Division 8 

oftheDefemationAct, 1974 (NS) as success­
fully raised by the publisher otThe Australian 
newspaper. The defence provides that, in 
certain circumstances, an offer to publish an 
apology and pay costs is a defence to a claim 
for damages for defamation. It is rarely 
pleaded, and never successfully.

The first article complained of by Mr. 
Brennan, “Casualties of the MediFraud War”, 
as published in The Australian on 23 March 
1988. The Australian published a follow -up 
article on 26-27 March 1988 in the Weekend 
Australian which as also sued upon. Both the 
articles concerned an investigation of Dr. 
Frank Summers, a Newcastle general practi­
tioner, by officers of the Health Insurance 
Commission. The articles described activi­
ties of the HIC's Investigation Unit “led by 
Mr. John Brennan” and referred in detail to 
his activities in the course of that investiga­
tion. The article reported interviews with 
several of Dr. Summers’ patients, all of whom 
complained about the activities of the officer 
who carried out the investigations in New­
castle.

In May 1988, a statement of claim was 
served on the publisher of The Australian 
The plaintiff was described as John Brennan. 
Therew as no request, prior to the issue of 
the statement of claim, for an apology or cor­
rection to be published.

In September 1988, its acting chief of 
staff authorised republication of the original 
article in “New South W ales Doctor”, the 
journal of the New South Wales branch of the 
Australian Medical Association. In Novem­
ber 1988, Mr. Brennan amended his state­
ment of claim to include this republication.

Mistaken identity
During the months following the service 

of the statement of claim, the newspaper’s 
solicitors, made enquiries and investigations 
concerning the matters raised in the articles 
and subsequently in October 1988 the news­
paper filed a defence of truth and qualified 
privilege.

On 3 February 1989, in a conversation at

the Defamation List, Mr. Brennan's counsel, 
Mr. Evatt, made the newspaper’s solicitor 
aware for the first time of the fact that there 
were two persons known as John Brennan 
employed in the New South Wales HIC In­
vestigations Branch. The solicitor found out 
that the plaintiff as the manager of the Branch 
and had not conducted the investigation re­
ferred to in the article, which as conducted 
by an investigations officer also called John 
Brennan. At the Defamation List, the 
newspaper’s solicitor obtained leave to file an 
amended defence withdrawing the defences 
of truth and qualified privilege.

The offer of amends
On 17 February 1989, the newspaper 

made an offer of amends to Mr. Brennan 
pursuant to Part 3 Division 8 of the Defama­
tion Act 1974 (NS). The offer was not ac­
cepted and on 3 March 1989 the newspaper 
obtained leave to file, and subsequently filed, 
a defence pleading the making of that offer. 
The newspaper also published an apology to 
Mr. Brennan, even though the offer had not 
been accepted.

In order to comply with the provisions of 
the Act, the newspaper had to establish that 
the publication of the articles as innocent 
When an article is published and it may be 
defamatory of a person, the article is inno­
cent only if at and before publication the 
publisher and the servants and agents con­
cerned with its publication:
(a) exercised reasonable care in relation to 

the article and its publication;
(b) did not intend the article to be 

defamatory of that person; and
(c) did not know of circumstances by 

reason of which it may be defamatory of 
that person.

When the offer is made and not accepted, 
it is a defence to proceedings brought in 
respect of the article that;
(a) its publication was innocent in relation 

to the plaintiff;
(b) the offeror made the offer as soon as 

practicable after becoming aware that 
the matter in question is or may be 
defamatory of the plaintiff;

(c) the newspaper was ready and willing to 
perform any agreement arising by the 
acceptance of its offer before the 
commencement of the trial; and

(d) the author of the article was not 
motivated by ill will

The paper proves its case
To prove its case, the newspaper called 

the journalist who wrote the articles, Mark 
McEvoy. He gave evidence of the extensive 
inquiries which he had made prior to writing 
the articles. He had spoken to each of the 
persons mentioned in the articles, and had 
copies of written statements from some of 
those persons. He had also attempted to 
contact the investigator, John Brennan, at 
the HIC but had been told that he as unavail­
able. The journalist’s evidence was that he 
was not made aw are by anyone at the HIC 
that there was more than one John Brennan 
employed there, or that the Manager (Inves­
tigations) of the HIC’s New South Wales 
branch went by the name of John Brennan. 
He was completely unaware of the plaintiffs 
existence. This evidence was accepted by 
the jury.

T
he editor of The Australian at the 
time the articles were published, 
Alan FarreUy, and the editor-in-chief 
of the newspaper at the time, Les 
Hollings, also gave evidence of procedures 

adopted by the newspaper and of their role in 
the preparation and publication of the ar­
ticles. Neither of them were aware prior to 
publication of the existence of the second 
John Brennan.

The newspaper’s solicitor gave evidence 
that she believed then John Brennan de­
scribed as the plaintiff in the statement of 
claim to be the same person described in the 
articles, and she was not aware until the 
conversation with Mr. Evatt on 3 February 
1989 that the plaintiff was in feet a different 
person to the person to whom the article 
intended to refer. This as despite inquiries 
which she had undertaken in about August 
1988 which provided some evidence that 
there was some information available to the 
newspaper and its legal advisers at that time 
suggesting that another John Brennan had 
conducted the patient interviews in New­
castle.

The trial Judge held, in a ruling during 
the trial, that the knowledge referred to in S. 
43(1) (b) of the Defamation Act meant actual 
knowledge, notconstructive knowledge. For 
this reason, the relevant time when the



The Newspaper Rule
Grant Hattain examines the development of this rule and its

recent application in Victoria.____________

newspaper became aw are that the articlew 
as or may be defamatory of the plaintiff was 
in February 1989, rather than in August 1988 
or earlier. The offerbeing puton shortly after 
that time as therefore made by the newspa­
per “as soon as practicable after becoming 
aware”.

The trial judge ruled that the offers 
complied as a matter of law with the formali­
ties required by the Act and left them to the 
jury b regard to all three publications.

The judge also directed the jury that Mr. 
Brennan was not entitled to damages in re­
spect of avoidable loss, that is, loss which by 
the exercise of reasonable steps on his own 
behalf he might have avoided. Therefore, he 
could not recover damages resulting from 
the failure of the newspaper to publish a 
correction and apology until almost a year 
after publication of the original articles, as 
the plaintiff could have reduced the harm 
suffered by bringing to the newspaper’s at­
tention the fact that there were two persons 
known as John Brennan within the HIC.

In respect of the first and second articles 
sued upon, the jury found b favour of the 
newspaper. The jury found each of those 
publications were ‘innocent b relation to the 
plabtiff and the offer of amends was made as 
soon as reasonably practicable after the de­
fendant had become aware of the true facts.

In relation to the republication b New 
South Wales Doctor Magazine, the jury found 
that the matter complained of w as not inno­
cent b relation to the plabtiff The basis of 
that answer was a findbg by the jury that the 
newspaper had not exercised reasonable 
care b allowing republication of an article 
upon which a statement of claim had already 
been issued.Thejury awarded the plabtiff in 
respect of the third article $10,000 damages.

Jillian Anderson is a solicitor in the Sydney 
Office of Blake Dawson, Waldron. David 
Casperson is a Sydney barrister.

The Bond amendments
from p7

of licence renewal bquiries and transaction 
bquiries. It should not be long before the 
practical implementation by the Tribunal of 
the amendments contemplated by the Bill 
will be seen.

h his Second Reading Speech the Mbis- 
ter stated that the Bill “represents the first 
stage of legislation to reform the operation of 
broadcasting regulation.” We await the “fur­
ther reforms” which are to be contained b 
amendments to be btroduced in the Autumn 
and Budget Sittings of Parliament b 1990.

Paul Marx is a Partner with the Sydney 
Legal Jim of Boyd, House and Partners.

Background

W
hat is told to journalists is not 
rated b law with the same 
importance as what is told to 
priests, doctors or lawyers. 
The latter three professions have an absolute 

privilege. They do not have to reveal under 
any circumstances what has been told to 
them. Journalists don't have that privilege. 
What I'm told as a lawyer will never be re­
vealed. A journalist, however, if ordered by a 
court to do so, must reveal his or her source 
or face the consequences.

That does not mean, of course, that a 
journalist will necessarily reveal the identity 
of the source, even though ordered by a 
court He or she may refuse to do so thereby 
abidbg by the journalists’ code of ethics. As 
a result, there can be a conviction for con­
tempt which may mean gaol.

That will only happen if a courtb the first 
place refuses to apply what is known as “the 
newspaper rule".

Recently, the Supreme Court of Victoria 
did apply the newspaper rule and refused an 
application by the Guide Dog Owners and 
Friends Association (the Lady Nell School) 
for the journalists who wrote a story b The 
Melbourne Herald to disclose their sources.

Cynics say that the rule has evolved 
simply because some judges could not bear 
the adverse publicity of sendbg journalists 
to gaol for refusbg to divulge their sources 
until absolutely necessary. In other words, a 
sort of semi-privilege has been afforded to 
journalists that has evolved as a matter of 
practice.

The Conjuangco Case
To understand the Cojuangco case is to 

understand the newspaper rule.
ban articleb 7Tte Sydney Morning Herald, 

a man called Cojuangco was allegedly 
defamed.The article concerned his affairs b 
the Philippbes and the allegation thathe was 
corrupt He felt sufficiently aggrieved to want 
to issue proceedings in Australia for 
defamation. But who could he sue? In New 
South Wales, there is a statutory defence 
available to a newspaper. Cojuangco was 
unlikely to succeed if he sued the newspaper 
because of this defence.

Therefore, what could he do b order to 
have his reputation, as he saw it restored? As 
the article itself placed great reliance on the

10

sources mentioned ta the article for the infor­
mation relied on, Cojuangco made applica­
tion that the journalist concerned should 
reveal his sources, bdeed, the whole article 
had the strikbg feature of being based on 
statements from leading and senior figures. 
The court whose rulbg was upheld b sub­
sequent appeals, agreed with Cojuangco’s 
application.

The courts significantly found that there 
is such a thbg as “the newspaper rule” which 
protects journalists from revealing sources. 
But that rule will not apply if justice demands 
that it should not

J
usticebthe Cojuangco case did make 
such a demand. The courts felt that 
he would have been prejudiced with­
out such disclosure. Cojuangco did 
not have any successful prospects of an ac­

tion agabst the paper because of the special 
defence available to the newspaper. Such a 
defence, however, was not available to the 
sources. It was only by havrng the sources as 
defendants that Cojuangco could endeavour 
to restore his reputation. The court made it 
clear, however, that if he had had a reason­
able action agabst the newspaper the jour­
nalist, at least until the trial of the action, 
would not have to reveal the identity of the 
source.

The Sydney Morning Herald was faced 
with the prospect of its journalist havbg to 
reveal his sources. It is not surprising that a 
very logical step then took place, The news­
paper simply stated to the court that it would 
not rely upon the statutory defence. It would 
simply rely on other defences such as truth. 
It stopped itself from bebg b any better 
position of defendbg an action than any 
source would be.

Accordbgly, the newspaper rule was 
applied upon the under taking by The Sydney 
Morning Herald to abandon its statutory 
defence and the journalist did not have to 
disclose his sources. Cojuangco, in other 
words, was left with an action agabst The 
Sydney Morning Herald which was in no better 
position to defend that action that any source 
would be.

The Lady Nell Case
b the recent Victorian Lady Nell case, 

the Full Court of the Supreme Courtbelieved 
that justice would not be denied to the 
plaintiffs if the newspaper rule was applied. 
The defendants b that case already had an


