Editorial or advertisment

Bill Childs examines the Sun Earth Homes case and warns that greater caution may neéed to

be exercised by publishers and broadcasters of news and current affairs

he Sun Earth Homes v ABC (1990)
case resulted from the editing of an
ABC radio program last year. The
program included an interview with
the presenter of the ABC television program
The Investigators, promoting The
Inpestigators’ program later that evening
which was to deal with complaints about
designers of solar or mud brick homes ‘where
the company’ charged clients up to $10,000
for unrealistic plans which could not be built
within the budget set by the client. Such
practices, the presenter said, were ‘traps’. The
promotion als¢ contained an interview with a
representative of Sun Earth Homes Pty
Limited, which company it identified as being
involved in the design and construction of
solar and mud brick homes.

Sun Earth Homes claimed damages in
the Federal Court for, amnongst other things,
breaches of sections 52, 52A, 55 and 55A of
the Trade Practices Act.

Justice Burchett dismissed a motion by
the ABC in an interlocutory hearing to strike
out the Trade Practices Act claims, for
disclosing no reasonable cause of action. In
doing so he considered the extent of the
exemption for the ‘editorial content’ (the
news, current affairs, information and
comment content of programs or publication)
under section 65A of the Trade Practices Act.

Editorial v promotional

ince the enactment of section 65A
in 1984 ‘information providers’
{commercial and public broad-
casters, newspaper and magazine
publishers, the ABC and SBS) have, assumed
section 65A offered a blanket exemption for
all editorial content where providers have no
commercial interest in that editorial content.
Justice Burchett pointed out that the
blanket nature of the exemption was first
questioned in the Advanced Hair Studios
(1987) case where the view was expressed
that the exemption did not apply to editorial
content which knowingly or recklessly made
misleading or deceptive statements.
Herwitz Grahame Books (1987) and
Lovatt v Consolidated Magazines (1938) also
raised serious questions as to whether the
section 65A exemption extends to the

editorial content of promotional material and
advertisements. In those cases the Court
found that section 65A was intended to
exclude ‘ordinary items of news and
comrnent’, but that it was not intended to
exclude ‘any items directly promoting the
supply of’ an information provider’s own
goods or services.

On this reasoning, broadcasting or
publishing promotional material could be
construed as the publication of an
advertisement excluded from the exemption
by paragraph (1) (b) of section 65A.

In Sun Earth Homes Justice Burcheit
found that it was ‘plain’ that the discussion on
the radio program was ‘intended to advertise’
the television program.

broadcasting or
publishing promotional
material could be
construed as the
publication of an
advertisement’

Editorial comment under
threat

ther elements of Sun Egrth Homes
could have serious Implications
for information providers. The
first of these is identified in the
applicants pleading that the radio discussion,
as distinct from the segment of The
Investigators, contained misrepresentations
and the radio discussion and the television
program together, constituted conduct of a
misleading character. Justice Burchett
conceded two such publications may be
treated as a composite and that such
composite conduct could be sufficient to
forfeit the section 65A exemption for the
editorial content of the program as a whole.
Secondly, 1t is argued that because the
ABC publishes and promotes a book
connected with The Investigators, The

Communications Law Bulletin, Vol. 11, No. 1

Investigators was a publication of matter in
connection with the supply of goods (the
book) by the information provider. Justice
Burchett accepted that the program was
therefore excluded from the exemption by
section 65A(1) (@) of the Act.

It is further alleged that the ABC
represented that if Sun Earth Homes made
available a representative for an interview,
the program would be fair, balance, unbiased,
truthful and correct. The applicants’ claim
that the ABC forfeited the section 65A
exemption because the appearance in the
program of its representative was secured by
a misrepresentation.

Theissue to be decided at trial is whether
because of the appearance of the re-
presentative of Sun Earth Homes, The
Inyestigators became a publication connected
with, or a promotion of the supply or use, of
{Sun Earth's) goods or services published
pursuant to an arrangement or understanding
with a person (Sun Earth) who supplies goods
or services of the kind in question. If the
Court holds that it was, the program may be
excluded from the section 65A exemption by
paragraph {a) of the section.

For the reason that Justice Burchett was
only required to consider whether the Trade
Practices Act claims were so clearly untenable
that they could not possibly succeed the
interlocutory decision in Sun Earth Homes
must be treated with some circumspection.
Until the issues discussed in hisjudgment are
clarified however, it might be prudent for
information providers to exercise caution to
ensure that no breach of Part V of the Trade
Practices Act occurs when:

+ editorial content is included in
promaotional material and advertisements;

+ marketing goods or services by linking
them to programs or publications
containing editorial content; and

+ making representations to induce
prospective participants to become
involved in a program or publication.

Bill Childs is a consultant with the Sydney
office of Minter Ellison, Solicitors

11



