
Recent ACT defamation cases
Noel Greenslade provides a round-up

I
n Packer -v- The Australian 
Broadcasting Corporation & Ors, the 
plaintiff sued in respect of an edition of 
“Lateiine" broadcast on 11 October 
1990. The program dealt with corporate 

collapses in the 1980's, the alleged failure 
of the Labor Government to prevent 
these events, and depicted now failed 

entrepreneurs such as Messrs Bond and 
Skase as having enjoyed access, through 
financial patronage to government leaders. 
The program described practices used by 
unscrupulous corporation controllers to 
“rip off’ shareholders, such as “skimming”, 
“window dressing", and “insider trading”, 
and the reporter then said:

“It’s now clear in the heady boom times 
of the 1980’s, many major corporations 
used these practices and many more were 
tempted to use them. But what is not clear 
is why no one in the Labor Government 
did anything to seriously investigate them 
or stop them.

The immediate reason can be found in 
the events of the time”.

At this point in the broadcast, a 
background shot displaying the plaintiff 
engaged in conversation with the then 
Prime Minister, Mr Hawke was broadcast 
lasting approximately 4 seconds, during 
which lime the reporter said:

“Before the crash, entrepreneurs were 
national heroes, their deals were barely 
questioned. They might, if you were lucky, 
even assist you in your re-election”.

Later in the program there was an 
interview with the Hon. Michael Duffy, 
Federal Attorney General on the role of the 
NCSC. The interviewer asked Mr Duffy at 
the beginning of the interview:

“If Malcolm Fraser and John Howard 
presided over the era of the tax evader, 
and the avoider, it would be fair to say, 
would it not, that your Labor Government 
has presided in the 80's over the era of the 
corporate crook?”, 
and in a later question:

‘Talking for obvious reasons in general 
terms, do you believe that there are 
business people walking around in 
Australia now who should be behind bars 
and, secondly, if so, how confident can you 
be that that is where they will end up?”.

At the end of the interview, as the 
program closed, the image of the plaintiff 
and Mr Hawke was broadcast again.

The plaintiffs lawyers wrote to the ABC 
complaining of defamatory inferences that

they alleged flowed from the program 
concerning the plaintiff, and demanded an 
apology. The ABC responded by denying 
that any of the specific imputations alleged 
by the plaintiffs lawyers could have arisen 
from the broadcast and stated that they did 
not believe an apology was warranted. 
Nevertheless, on 18 October 1990, the ABC 
wrote to the plaintiff’s solicitors and 
suggested a statement in the followng 
terms:

“Welcome to the program ... before we 
start tonight, I'd like to refer back to our 
program last Thursday.

You may be aware that lawyers acting 
for Mr Kerry Packer have complained to 
the ABC about the Lateiine program.

It was called “The Horse has Bolted” 
and examined why the Hawke 
Government had failed to properly 
regulate the corporate sector.

The Report included three seconds of 
well-known file footage of Mr Packer at a 
dinner with Prime Minister Hawke.

Mr Packer’s lawyers have complained 
that some viewers may have concluded 
that Mr Packer was in some way involved 
in corporate fraud.

We didn’t intend any such meaning 
and we don’t believe viewers would have 
drawn this conclusion, but if any viewers 
did so, we apologise to Mr Packer for 
that”.

The plaintiff was not satisfied with this 
offer and through his solicitors replied 
suggesting a different form of words. 
However, on 18 October 199Q, the first 
defendant’s version was broadcast with the 
exception that the words “four seconds” 
were substituted for the words “three 
seconds”.

In his reasons for decision of 25 
Novermber 1993, Justice Higgins found 
that whilst the program did impute that the 
plaintiff had aided politicians being re­
elected, such an imputation alone was not 
defamatory unless it was further imputed 
that such assistance in gaining re-election 
was for an illegal or improper purpose, and 
found that an imputation that the plaintiff 
had bribed politicians to ensure they did 
not investigate his criminal activities was 
not made out. However, the following 
imputations were found to be made out:
(a) that the plaintiff was guilty of corporate

fraud;
(b) that the plaintiff had acted deceitfully in

manipulating company accounts;

(c) that the plaintiff had acted dishonestly 
in stripping companies of their assets 
for his personal benefit; and

(d) that the plaintiff had engaged in 
disreputable financial dealings in 
connection with companies controlled 
by him.
Justice Higgins awarded $40,000 for 

damage to the plaintiffs reputation, $5,000 
for aggravated damages, and $2,750 for 
interest. Matters aggravating damages 
were the admitted falsity of the allegations, 
although His Honour noted that he was 
not satisfied that the defendants had 
intended to defame the plaintiff, and the 
rejection of the plaintiffs request for an 
appropriate apology and the publication of 
an inadequate apology which was 
described as “.... appallingly incompetent 
and arrogant....”.

Defamation of a “class” or 
“group” • identification of 

individuals

R
ichard Farley, Graham Blight, 
John MacKenzie, William 
Bodman, Ross Maclver, and 
Neil Samuels have all brought 
separate proceedings in the A.C.T. 

Supreme Court against John Fairfax Group 
Pty Ltd & Ors in respect of an article 
published in the "Financial Review" on 
22 June 1992 entitled “Meatman sent 
packing to undertakers”. The article 
criticised activities of unnamed officials, 
representatives, lawyers and consultants 
engaged by or acting for the National 
Farmers Federation and the Victorian 
Farmers Federation. The Plaintiffs allege 
that they are, or were at the relevant time, 
officials of the National Farmers Federation 
or the Victorian Farmers Federation, and 
each of them alleges that the matter 
complained of was defamatory of him.

The defendants (except for William 
Matthews) brought an application to strike 
out the statement of claim on the basis 
that none of the plaintiffs could be 
identified from the matter complained of. 
Justice Higgins dismissed the application 
and in his reasons for decision of 25 
November 1993, discussed the factors he 
considered relevant to whether 
defamatory statements made about 
members of a class of persons without 
expressly identifying individuals within 
that class, can give rise to cause of action

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4 17



on behalf of individuals within the class so 
described. Those factors were:
1- Whether the matter complained of 

properly interpreted, defames all or 
some of the class; if the matter 
complained of conveys a meaning that 
defames all members of the class, it is 
more likely that each member of the 
class will have a cause of action.

2. The size of the class; the smaller the 
size of the class, the more likely it is 
that individuals within the class will 
have a cause of action.

3. The generality of the defamatory 
allegation; Justice Higgins commented: 
“The more general the allegation, the 
less likely it is that the average 
reasonable reader would interpret the 
matter complained of as defaming 
each member of the class or, if 
appropriate, any of them. On the other 
hand, the more specific the allegations 
against a large class, the less likely it is 
that the average reader could accept 
that the matter complained of conveys 
the relevant imputation against each 
member of the class”.

4. The extravagance of the allegation: the 
more extravagant the allegation, the 
less likely that the average reasonable 
reader would accept that imputations 
were conveyed against any or all 
members of the class.
His Honour found in this case that 

because the allegations in the article 
related to a specific fact situation and were 
not, per se, extravagant it was not possible 
for him to conclude that it was impossible 
for the matter complained of to defame the 
plaintiffs and accordingly the application 
was refused. (Ed - an application by the 
defendants for leave to appeal has been 
refused).

Thompson -v- Australian Capital 
Television Pty Limited - Appeal

A
 Notice of Appeal against the 
decision of Justice Gallop of 20 
December 1993 was filed in the 
Federal court on 7 January 1994. 
In substance the two grounds of Appeal are: 

1. That the defence of innocent 
dissemination is not open to a television 
broadcaster who has deliberately re­
broadcast a programme containing libel 
(whether that broadcaster was aware 
the program contained libel or not); and 

2. That the Learned Judge erred in holding 
that on its terms the Deed of Release

executed on 23 August 1985 released 
the defendant.
The Court’s decision in relation to the 

first point of Appeal, will obviously be of 
great importance to television broadcasters, 
particularly regional stations, that take 
broadcasts on relay.

High Court - Statutory Privilege

I
n Pervan -v- North Queensland 
Newspaper Company Limited & Anor, 
the High Court was required to 
consider the application of the 
statutory defence provided by Section 

377(8) of the Criminal Code Act 1899 
(QLD) which provides:

“ft is a lawful excuse for the publication
of defamatory matter....

(8) If the publication is made in good 
faith in the course of, or for the purposes 
of, the discussion of some subject of public 
interest, the public discussion of which is 
for the public benefit, and if, so far as the 
defamatory matter consists of comment, 
the comment is fair.

For the purposes of this section, a 
publication is said to be made in good faith if 
the matter published is relevant to the 
matters the existence of which may excuse

the publication in good faith of defamatory 
matter; if the manner and extent of the 
publication does not exceed what is 
reasonably sufficient for the occasion; and if 
the person by whom it is made is not 
actuated by ill-will to the person defamed, or 
by any other improper motive, and does not 
believe the defamatory matter to be untrue”.

In 1986, a member of the Parliament of 
Queensland, made allegations in the 
Parliament that Mr Pervan, a Councillor of 
the Johnston Shire Council and Chairman 
of its Works Committee, had misapplied 
the Council’s Cyclone Relief funds, and 
had been “feathering his own nest". The 
first respondent, the publisher of the 
"Innisfail Advocate" had twice published a 
fair report of these allegations. It 
then published on behalf of the second 
respondent in its Public Notice section, an 
advertisement in the following terms:

“Councillors feathering their own nests? 
Funds being misappropriated? This is doing 
irreparable damage to the image of our 
shire. It is now more important than ever to 
attend the ratepayers and residents Meeting 
at the Grand Central Hotel, Tuesday, 12th 
August at 8pm".

The plaintiff brought proceedings in 
the District Court of Queensland. The Trial

18 Communications Law Bulletin, Vol, 13, n0. 4



Judge excluded the defence under s.377{8) 
from the jury’s consideration, and the 
plaintiff received $4,000 damages.

The Full Court of the Supreme Court of 
Queensland allowed an appeal by the 
North Queensland Newspaper Company; 
found that the defence under s.377(8) 
should have been left to the jury, and that 
on the evidence, Judgment should have 
been entered for the first respondent.

The plaintiff appealed against the Full 
Court finding, and on 17 November 1993, 
the appeal was dismissed by the majority 
of Mason C J, Brennan, Deane, Dawson, 
Toohey and Gaudron J J with McHugh J 
dissenting.

The majority in their joint judgment 
considered that s.377 (8) gave rise to two 
principal questions:
“(l)Is the protection under that sub-section 

for comment which is fair only 
available when the facts on which the 
comment is based are indeed true and 
stated, referred to or notorious to those 
to whom the matter is published?

(2) Is it an essential element of the defence 
when pleaded in relation to the 
publication of another’s comment that 
the publisher hold the opinion 
expressed in the comment”.
In answering the first of those two 

questions, the Court approved the 
approach of Sugerman J in Rigby -v- 
Associated Newspapers Limited and held 
that reference in s.377 (8) to ‘‘fair 
comment” does not require that the facts 
upon which that comment is based to be 
true, provided that, at the time the 
comment is published the publisher does 
not hold a belief that such facts are untrue. 
The Court commented:

“When the paramount policy interest

manifest on the face of s.377(8) is the 
encouragement and protection of freedom 
of discussion on a matter of public interest 
for the benefit of the public, it would be 
inappropriate to construe that sub-section 
as requiring that a person wishing to 
participate in the discussion of such a 
matter by way of comment on the facts 
stated on a privileged occasion, when that 
discussion is for the public benefit, should 
firstly satisfy himself or herself the truth of 
those facts before commenting upon 
them”.

Further, it was held that it was not 
necessary that there be a statement of the 
facts on which the comment is based in the 
publication, provided that the jury is 
satisfied that such facts are sufficiently 
indicated or notorious to enable persons to 
whom the defamatory matter is published 
to judge for themselves the fairness or 
otherwise of the comment.

In relation to the second question, the 
Court held that it was not an essential 
element of the defence that the publisher 
of another’s comment hold the opinion 
expressed in the comment, and held that 
“it is sufficient if the publication is 
objectively fair and the plaintiff does not 
prove that the defendant publisher was 
actuated by malice”. The Court cited with 
approval the comments of Dickson J in his 
dissenting judgment in Cherneskey -v- 
Armadale Publishers Ltd a decision of the 
Supreme Court of Canada:

“It does not require any great 
perception to envisage the effect of such a 
rule upon the position of a newspaper in 
the publication of letters to the editor. An 
editor receiving a letter containing matter 
which might be defamatory would have a 
defence of fair comment if he shared the

views expressed, but defenceless if it did 
not hold those views. As the columns 
devoted to letters to the editor are 
intended to stimulate uninhibited debate 
on every public issue, the editor’s task 
would be an unenviable one if he were 
limited to publishing only those letters 
with which he agreed. He would 
be engaged in a sort of censorship, 
antithetical to a free press”.

In applying s.337(8) to the present 
case, the Court found that the statements 
made in Parliament constituted a sufficient 
substratum of fact upon which to base the 
publication; that the comment was fair, and 
that there was no evidence to suggest that 
anyone connected with the first 
respondent believed the contents of the 
advertisement to be untrue.

A submission by the appellant that the 
manner and extent of the publication 
exceeded that that was reasonably 
sufficient for the occasion because the first 
respondent's Newspaper circulated in an 
area which extended outside the Johnston 
Shire was described as "... utterly without 
merit” and rejected on the basis that the 
administration of the Johnston Shire was a 
matter of public interest to persons 
resident outside the Shire, including 
ratepayers of the Johnston Shire who 
reside outside the shire, and that there was 
nothing to suggest that placing the 
advertisement in another publication 
would have succeeded in bringing the 
matter sufficiently to the attention of the 
ratepayers and residents of the shire.

Noel Greenslade is a solicitor with 
Gallons Crowley & Chamberlain in 
Canberra

Interconnection and the dominant 
market position in New Zealand

John Mackay and Jane Trethewey report on the recent decision in Clear Communications Limited
-v- Telecom Corporation of New Zealand and Ors.

O
n 17 December 1993, the New 
Zealand Court of Appeal handed 
down its judgment on the application 
of s.36 of the Commerce Act 1986 to 
negotiations between New Zealand Telecom 

and Clear Communications for the 
interconnection of Clear’s network to 
Telecom’s network. Section 36 (the New 
Zealand equivalent of s.46 of the Trade 
Practices Act 1974) proscribes the use of a 
dominant position in a market for the purpose

of restricting the entry of a person into a 
market, preventing or deterring a person from 
engaging in competitive conduct in a market 
or eliminating a person from a market.

Clear (which was formed in 1990 to 
compete in the newly deregulated 
telecommunications market in New 
Zealand) wished to establish local telephone 
services to business subscribers. Access to 
Telecom's network was essential to enable 
Clear’s and Telecom’s customers to call one

another. After protracted negotiations, the 
parties could not agree on the terms for 
interconnection. Telecom’s conduct and the 
stance adopted by it in the negotiations 
were alleged to contravene s. 36.

It was accepted that Telecom was in a 
dominant position in the relevant market, 
being the national market for standard 
switched telephone services, as the majority 
of the Court held in Telecom Corporation of 
New Zealand Ltd -v- Commerce Commission.

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4 19


