
New Zealand Judge finds 
news monitoring business to 

be “parasitic”
Paul Sumpter reports on a recent decision involving TVNZ and 

Newsmonitor Services Limited

O
ne of the classic conundrums 
of intellectual property law is 
the demarcation between the 
monopoly rights given to creators 
and the right of the general public 

to benefit from the fruits of their 
labour. In some quarters the recent 
New Zealand case between Television New 
Zealand -v- Newsmonitor Services Limited 
(“Newsmonitor") is being heralded as a 
victory for the creators (in this case TVNZ). 
Certainly, the case represents to the television 
industry what De Garis -v- Neville ]effress 
Tidier meant to the newspaper industry.

But in many respects the Newsmonitor 
findings were predictable and the decision 
perhaps more accurately illustrates the 
extent to which copyright law can be 
misunderstood and/or ignored (and the 
dangers of doing so). However the case 
may indirectly give much needed impetus 
to the long-hera!ded reform of the 
New Zealand Copyright Act 1962, a piece 
of legislation having very important 
ramifications for those in the media and 
communications industry.

The action

N
ewsmonitor’s business consisted 
of taping broadcasts of television 
and radio news and current 
affairs programs and providing 
transcripts of program portions specified by 

fee paying clients. TVNZ was seeking a 
permanent injunction and damages for 
alleged copyright infringement, although 
the case proceeded on the question of 
liability only and the argument was confined 
to the scripts of sixteen specimen programs 
for which TVNZ sought a declaration that 
Newsmonitor had infringed copyright.

TVNZ claimed it possessed copyright in 
its scripts ("literary works"), programs 
("dramatic works”), video tapes (“cinemato­
graphic films”) and the actual broadcasts.

The decision

T
he television company scored four 
out of five, failing only to convince 
the Judge that the news and current 
affairs program scripts qualified as 
unpublished, original “dramatic works".

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4

This was because the Judge - citing the 
leading Australian academic Dr Sam 
Ricketson - held that the scripts were not 
essentially intended to be performed or 
represented but rather simply read or 
narrated. (It is faintly ironical that TVNZ 
had itself some years back successfully, and 
unsurprisingly, defended itself against a 
claim by the English talent quest presenter, 
Hughie Green, who tried to claim that his 
unscripted ideas for his show “Opportunity 
Knocks” comprised a “dramatic work”.)

Whilst TVNZ’s interesting argument on 
dramatic works lost out, Justice Blanchard 
had little difficulty in concluding that the 
reporters' field scripts and final scripts used 
in the presentation of the news programmes 
were "literary works”. This was despite the 
fact that substantial portions of a typical 
news broadcast consisted of video tapes of 
someone speaking either to a reporter or 
addressing one or more third parties such 
as an audience.

But a long line of copyright cases have 
emphasised that there is a very low 
threshold for an item to qualify as original 
and therefore enjoy the fruits of copyright 
protection. One well known case from the 
turn of the century was specifically referred 
to, Walter -v- Lane, when the English House 
of Lords effectively decided that the mere 
reporting of words of another gives rise to a 
reporters’ copyright so long as there is a 
modicum of skill and judgement used in 
composing the reports.

The Judge also found that TVNZ 
possessed copyright in the video tapes of 
the scripts (which qualified as cine­
matograph films) and in the broadcasts 
as such. He went on to decide that 
Newsmonitor had infringed the copyrights, 
though not before discussing and dismissing 
a number of interesting defences.

Public Interest

N
ewsmonitors’ initial counter attack 
was based on public interest. Its 
lawyers argued that TVNZ’s claim 
was contrary to provisions in the 
New Zealand Bill of Rights Act to do with 

freedom of expression. Indeed this line has 
been echoed subsequent to the release of 
the decision by one New Zealand Member

of Parliament who, in a press release, has 
trumpeted that the case represents “an 
ominous development, and one at which 
Parliament should have a close look at an 
early opportunity. If public broadcasters 
start claiming they own those rights [free, 
speech), and control who can disseminate 
news once it has been publicly broadcast, 
then will every person’s rights be at risk?”.

Blanchard J, pointed out that there was 
no “statutory monopoly” in the information 
broadcast by TVNZ and that anyone 
was free to summarise the contents of 
programmes and to disseminate these 
summaries to customers. Newsmonitor's 
rejoinder to this no doubt would be that the 
essence of its business is in obtaining the 
news verbatim. However the judgment was 
clear and conformed to a familiar pattern - 
news gathering services cannot be allowed 
to reap where they have not sown, at least 
not without paying a fee.

An interesting side note to this part of 
the argument is the issue of government 
censorship by means of the Copyright Act. 
Not so long ago in New Zealand there was a 
considerable houha that the Crown’s 
copyright legislation, parliamentary material 
and judgments, provided the opportunity for 
the deliberate suppression of publication of 
the law for political ends or at least enabled 
strict control for revenue based objectives. 
Indeed a then MP, Mr Doug Graham, put 
forward a private members bill to rectify the 
perceived problems. The bill had as its basic 
principle the unrestricted right of access for 
all of the laws in New Zealand. The bill did 
not proceed. Graham is the present New 
Zealand Minister of Justice.

Fair Dealing

In its defence to the claim for copyright 
in the broadcasts Newsmonitor relied 
upon the "fair dealing” provisions which 
are common to most copyright laws 
throughout the western world. They have 
all been difficult to interpret. As in the 
Australian De Garis case the defence 
advanced the argument that Newsmonitor’s 
service was fair use of material for “research 
or private study”. But the New Zealand judge 
decided that Newsmonitor itself was doing 
no research or study but appropriating the

3



material for commercial profit (though 
Newsmonitor’s customers were acquiring 
the transcripts for the purposes for research 
or private study).

Interestingly, the Judge also decided 
however that Newsmonitor’s habit of taping 
all programmes in their entirety from which 
they selected transcripts on order for clients 
was a “fair dealing” because the tapes were 
not used for any other purpose and were then 
destroyed once the extracts had been made.

Although Blanchard J did not therefore 
need to deal with the question of what is “fair” 
in terms of a fair dealing defence, he did 
review the 16 individual extracts in this light 
The defendant here put forward again a 
vigorous “public policy" submission that “fair 
dealing” should be interpreted rather liberally 
because the copyright material pertained to 
news and current affairs and there was a 
public interest in the dissemination of this 
material (which Newsmonitor but not TVNZ 
was willing to make available). Justice 
Blanchard however remarked:

“A news monitoring business is 
parasitic. Why should it have a free ride on 
a broadcaster which has put considerable 
amounts of time and money into producing 
the news and current affairs programmes 
which are the source for the transcripts".

Other issues

T
here was also the question of 
what constituted a "work” - the whole 
programme or each news item 
or segment? On this important 
though academic question, in choosing the 

complete programme the Judge was able to 
find that ten of the sixteen items were “fair 
dealings” for the purpose of research or 
private study. '

A defence which was successful 
in relation to one item, concerned the 
exception in the New Zealand Copyright Act 
where something is copied for the “purposes 
of a judicial proceeding”. The Judge gave a 
fairly generous interpretation to this 
provision to permit material to be copied for 
the purpose of legal advice. This exception 
may not however be as broad as it seems.

One final point worthy of mention 
is the claim made by TVNZ that a 
“private purposes” exemption in relation to 
broadcasts in the New Zealand Act did not 
apply to the other types of copyright so that 
a broadcaster such as TVNZ who also 
happened to own the copyright in literary, 
dramatic or cinematographic works 
contained in the broadcast was able to claim 
infringement even in relation to private 
taping. The “absurd” result, as the Judge 
put it, would have meant that New 
Zealanders could not lawfully make a tape of 
a rugby test match by time recording it for

private viewing. Clearly this would be 
beyond the pale and the Judge interpreted 
the Copyright Act provisions accordingly. 
But the question may not be closed.

Comment

T
he case has therefore clarified some 
matters of copyright for the media 
industry and will no doubt be 
welcomed on both sides of the 
Tasman by broadcasters who have had 

difficulties with monitoring organisations.
On the other hand, if those whose 

feathers have now been ruffled choose to 
raise the cry of reform (as a New Zealand 
MP has already done) this may be a very 
beneficial spin-off. Despite periodic 
lobbying and reports issued by the New

Zealand Justice Department in 1985 and 
1989 nothing has yet emerged in the 
shape of concrete proposals. Australians 
have at least embarked upon piecemeal 
reform. The technological changes that 
have occurred since the 1960’s have 
exposed considerable chasms in copyright 
law. There are many examples some of 
which should be of far greater concern to 
TVNZ than news scripts - such as the 
question of cable TV and satellite 
broadcasts. Indeed, if I were a TVNZ 
executive I would be lobbying the New 
Zealand Government fast right now. But 
that is another story...

Paul Sumpter is an Auckland based 
partner in the New Zealand law firm 
Kensington Swan

Indigenous media is a 
priority, and not just a

luxury
In this, the second of a two part article based on her 1993 Boyer 

Lecture, Dot West outlines the mechanisms for establishing a 
national Indigenous Media service

Out of the Silent Land

I
n early 1984 the Federal Government 
formed a special task force to advise on 
Aboriginal broadcasting and telecom­
munications policies. The Task Force 
report, “Out of the Silent Land”, was released 

later that year and in 1985 the government 
endorsed over fifty of its recommendations. 
“Out of the Silent Land" addressed the lack of 
telecommunications and electronic media 
available to Aboriginal people living in remote 
Australia and at the same time stated that city 
based broadcasting was being catered for 
through the Public broadcasting sector. Sadly 
this report did not go far enough to cater to 
the growing needs of Indigenous Media and 
the eight years since the report was written 
were stifling for many groups.

The report also highlighted the need to 
offset the impact of western television and 
radio in remote communities, which was 
brought about by the launch of AUSSATs 
first generation of satellites. In the year of the 
bicentennial some 85 remote Aboriginal and 
Torres Strait Islander communities were 
given, through the Department for Aboriginal 
Affairs, a facility called BRACS, Broadcasting 
for Remote Aboriginal Communities Scheme. 
The package included a satellite dish and

decoder along with some basic equipment 
which allowed the community to interrupt the 
radio or television signal and broadcast their 
own programs within a 5km radius.

Brilliant idea, fantastic plan, but what 
was forgotten were three very important 
factors for the system’s success: consultation, 
training and on-going funding. In many of the 
85 communities who received BRACS, there 
was no consultation by the Department of 
Aboriginal Affairs about whether they wanted 
the equipment or not. It was just delivered 
and installed. Many of these communities 
say that they were given only a half hour 
course in how to operate the equipment. 
About a year later the bureaucrats got it 
together enough to realise training programs 
were necessary to teach the community 
members how to interrupt the incoming 
signal and to make and present their own 
community based programs. But in most 
cases it wasn’t until two years after the 
installation of BRACS that people received 
this training.

In the meantime the communities had 
become accustomed to the daily soapies and 
the general infiltration of western culture. 
As an Aboriginal person you start to wonder 
about the motivation behind BRACS and the 
governments’ failure to meet the challenge 
it supposedly set itself: to allow remote

4 Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4


